سایت http://30book.4kia.ir سایت دانلود کتاب ,دانلود مقاله,دانلود تحقیق ,دانلود گزارش کاراموزی ,دانلود طرح توجیهی ,دانلود پروژه ,دانلود پاورپوینت ,دانلود جزوه وغیره

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 111
  • بازدید دیروز : 1859
  • بازدید کل : 1703450

دانلودمقاله ورزش تیر اندازی


دانلودمقاله ورزش تیر اندازی با فرمت ورد ودر 89 صفحه قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فهرست

مقدمه

پيشگفتار

فصل اول : كليات

تاريخچه ورزش تيراندازي و فدراسيون‌ تيراندازي جمهوري اسلامي ايران

رشته‌هاي شناخته شده از سوي ISSF

آشنايي با اصول ايمني در تيراندازي

فصل دوم

آشنايي با تجهيزات تيراندازي

فصل سوم : فاكتورهاي اساسي در تيراندازي

آمادگي جسماني

آمادگي تكنيكي

آمادگي تاكتيكي

آمادگي رواني

فصل چهارم : تيراندازي با تپانچه

آشنايي با تكنيك‌هاي تيراندازي در تپانچه بادي

نگهداري سلاح

تنفس

چشم و مكانيزم ديد

دستگاه نشانه روي يا شكاف درجه

رها كردن ماشه

هماهنگي بين نيروهاي ايستا و پويا در رها كردن ماشه و نشانه روي

سطح آمادگي مطلوب نيروها

عمليات تكميلي

فصل پنجم : تيراندازي با تفنگ

روش اجراي تكنيك با تفنگ بادي

حالت گيري

تنفس

هدف گيري و تنظيم عناصر ديد

شليك (رها شدن ماشه)

عمليات تكميلي

فصل ششم

نحوه برگزاري مسابقات دررشته‌هاي 10 متر

فصل هفتم : آماده سازي مسابقاتي

آماده شدن براي حضور در خط آتش

فصل هشتم

تغذيه

فصل نهم

آموزش جوانان

مراحل آموزش مبتديان با استفاده از سيبلهاي آموزشي

فصل دهم

دوپينگ

منابع

قسمتی از متن مقاله

پيشگفتار :

ورزش تير اندازي بويژه در چند سال اخير از رشد وتوجه روز افزوني در ميان جامعه ورزشي كشور برخوردار گرديده است و توجه به جنبه‌هاي علمي و آكادميك اين ورزش براي ارتقاء سطح كمي و كيفي تيراندازي بيش از هر زمان ديگر احساس مي‌گردد.

گرچه در گذشته تلاش‌هاي موثري در اين زمينه بعمل آمده است اما به دليل محدوديت منابع علمي و اقتصادي و همچنين فقدان يك روش واحد و هماهنگ در امر آموزش، اين ورزش همواره با كاستي‌هايي مواجه و باعث تقاطي افكار در بين مربيان و مدرسين اين رشته بوده است و اين موضوع باعث شده تا دوره‌هاي مربيگري تيراندازي از يك منبع خاص و يك روش هماهنگ آموزشي بي بهره باشد.

 

فصل اول

كليات :

تاريخچه ورزش تيراندازي :

با ظهور دين مبين اسلام تيراندازي هم به عنوان يك نياز و هم يك صفت ذاتي مورد توجه قرار گرفت، مهارت مسلمانان در تيراندازي يكي از پايه‌هاي اصلي پيروزي آنان در رزم بود.

پيامبر اكرم (ص) مي‌فرمايند: «سوار كاري و تيراندازي بياموزيد كه از بهترين ورزشها است.» و نيز فرموده‌اند: «به درستي كه خداوند با يك تير دو نفر را به بهشت مي‌برد، اول كسي كه تير را به نيت جهاد مي‌تراشد و دوم آنكه در راه خدا مي‌اندازد»

در قرن پانزدهم ميلادي، با اختراع اسلحه آتشين (تفنگ و توپ)، كم كم اهميت و نقش تيراندازي با تير و كمان در ارتشها رو به كاستي گذاشت و از آن پس بهره گيري از اين وسيله براي شكار، سرگرمي و ورزش مورد توجه قرار گرفت و مسابقات مختلفي با تير و كمان برپا گرديد.

در اوايل قرن شانزدهم ميلادي، با ساخت اسلحه‌هاي گرم و تفنگ‌هاي لوله بلند، تيراندازي در مراسم مذهبي و اعياد مختلف به صورت آداب و رسوم مردم آن زمان شكل گرفته و مسابقاتي نيز با تفنگ برگزار مي‌گرديد.

با توسعه و ساخت ابزارهاي تيراندازي با سلاح اولين مسابقات رسمي در قرن 19 ميلادي آغاز و در اولين المپيك، سال 1896 آتن در 9 رشته مختلف ورزشي برپا گرديد كه در بين آنها تيراندازي از بيشترين شركت كننده برخوردار بوده است.

سازمان‌هاي اداره كننده ورزش تيراندازي :

1- فدراسيون بين المللي ورزش تيراندازي ISSF :

فدراسيون بين المللي ورزش تيراندازي در سال 1907 تاسيس گرديد و در سال 1915 اين فدراسيون منحل شد. در سال 1915 با نام (union international de tir) UIT اتحاديه بين المللي تيراندازي مجدداً سازماندهي گرديد.

در سال 1939 فعاليت‌هاي اين فدراسيون به حالت تعليق درآمد و در سال 1947 با نام (UIT) فعاليت‌هاي خود را از سرگرفت . در پانزدهم جولاي 1998 عنوان «فدراسيون بين المللي ورزش تيراندازي» انتخاب گرديد و علامت اختصاري آن ISSF مي‌باشد. تجديد سازمان اين فدراسيون را كميته بين المللي المپيك (IOC) برعهده دارد. مكان مورد استقرار ISSF در حال حاضر در شهر مونيخ آلمان مي‌باشد.

2- فدراسيون تيراندازي جمهوري اسلامي ايران :

فدراسيون تيراندازي جمهوري اسلامي ايران در سال 1337 هجري شمسي مصادف با سال 1958 ميلادي تاسيس شده و تا كنون 14 نفر به عنوان رئيس فدراسيون بر آن مديريت داشته‌اند.

در حال حاضر اين فدراسيون با هيئت‌هاي تيراندازي زير مجموعه خود بالغ بر 30 هيئت در سراسر كشور مسئوليت اداره ورزش تيراندازي را برعهده دارد.

تعداد رشته‌هاي تيراندازي مورد فعال در كشور 22 رشته بوده كه به تفكيك شامل موارد ذيل است.

 

 

آشنايي با اصول ايمني در تيراندازي :

كليات :

مقررات مربوط به اصول ايمني، قسمتي از قوانين تكنيكي ISSF است كه در تمامي رشته‌هاي تيراندازي لازم الاجرا بوده و تيراندازان، مربيان و سرپرستان تيم‌ها بايد با آن آشنايي داشته و مطمئن شوند كه اين قوانين اجرا مي‌شوند.

مسائل ايمني

در كشورهاي مختلف، مقررات ويژه ايمني در ميادين تيراندازي متفاوت است. به همين دليل تنها جزئيات اساسي و مهم مد نظر قرار گرفته و ايمني ميدان تير، تا حدود زيادي به شرايط محيط بستگي دارد. لذا در مواقع ضروري، كميته برگزار كننده مسابقات مي‌تواند قوانين جديدي وضع نمايد. البته كميته برگزار كننده بايد با مقررات و ضوابط ايمني ميدان آشنا بوده و اقدامات ضروري را در اين زمينه به عمل آورد. زيرا مسئوليت‌ اصلي در ايمني ميدان را بعهده خواهد داشت.

  • به منظور حفاظت از جان و تامين ايمني تيراندازان، ضرورت دارد تا عوامل اجرايي و ناظران ميدان در هنگام استفاده و جابجايي سلاح، دقت و احتياط فوق العاده‌اي اعمال نمايند. رعايت انضباط فردي براي تمام حاضرين در ميدان ضروري بوده و همچنين تيراندازان و مسئولين تيم‌ها نيز وظيفه دارند در اجراي اين مقررات و برقراري نظم، با عوامل اجرايي ميدان همكاري كنند.
  • ناظران ميدان در هر زمان كه لازم بدانند مي‌توانند تيراندازي را متوقف كنند. تيراندازان و مسئولان تيم‌ها بايد به محض مشاهده موارد خطرناك يا حادثه آفرين، ناظر ميدان يا داوران خط آتش را مطلع نمايند.
  • تنها مسئولان كنترل سلاح، داوران خط يا فرمانده ميدان مجاز به كنترل سلاح يا تجهيزات تيراندازان هستند (اين كنترل بايد در حضور تيرانداز انجام شود)
  • سلاح تنها بايد در خط آتش و پس از اعلان دستور يا علامت «شروع» يا «پر كنيد» ساچمه گذاري يا فشنگ گذاري شود.
  • تيرانداز بايد پس از شليك آخرين تير و قبل از ترك خط آتش، مطمئن شود كه فشنگ يا ساچمه در جان لوله (محل قرار گرفتن ساچمه يا فشنگ در داخل لوله) وجود ندارد.
  • تيراندازان خشك و نشانه روي تمريني تنها با اجازه فرمانده ميدان و در خط آتش يا محل تعيين شده مجاز مي‌باشد و همچنين در زمان حضور عوامل اجرائي در جلوي خط آتش، تيرانداز اجازه جابجائي يا دست زدن به سلاح را ندارد.
  • اگر تيرانداز پس از فرمان (Stop) بدون اجازه فرمانده يا ناظر ميدان، مبادرت به جابجائي يا دستكاري سلاح نمايد ممكن است از دور مسابقه حذف شود.
  • تيراندازان بايد بلافاصله پس از فرمان (Stop) تيراندازي را متوقف كرده، سلاح خود را خالي نموده و پس از اطمينان از خالي بودن سلاح آن را در حالت ضامن قرار دهند. شروع مجدد تيراندازي تنها پس از دستور يا علامت شروع تيراندازي مجاز خواهد بود.
  • تنها مسئولان رسمي ميدان مي‌توانند فرامين un load, load, Stop, Start و فرامين لازم ديگر را اعلام كنند. ناظر يا فرمانده ميدان بايد از اعلام صحيح فرامين مطمئن شود.

ايمني در باشگاه تيراندازي :

  • هنگاميكه در سالن تيراندازي، سلاح را از جعبه مربوطه آن بيرون مياوريد، براي اطمينان از خالي بودن سلاح، گلنگدن آن را باز نموده و تا قبل از شروع تيراندازي نيز آن را باز نگه داريد.
  • هميشه از خالي بودن سلاح، قبل از خارج كردن از جعبه مخصوص، گرفتن يا تحويل دادن آن به ديگران و حتي جابجائي آن به خط آتش اطمينان حاصل نمائيد.
  • تا حد امكان سلاح و مهمات را جدا از هم نگه داريد.
  • هرگز به سلاح ديگران بدون حضور و اجازه آنان دست نزنيد.
  • هنگام انجام تمرين‌هاي خشك، حتي در صورت اطمينان از خالي بودن سلاح، آن را فقط به سمت هدف يا محل امن نشانه روي كنيد.
  • از دادن سلاح به دست ديگران جداً خودداري كنيد.

ايمني در خط تيراندازي :

  • تا زمان حضور اشخاص در جلوي خط آتش، (براي نمره دادن يا تعويض هدف و يا امور ضروري) از دست زدن به سلاح خودداري نمائيد.
  • هنگام بدست گرفتن اسلحه يا حمل آن در ميادين، لوله آن را به سمت پايين نگه داريد.
  • سلاح را تنها با دستور فرمانده ميدان پركنيد.
  • بلافاصله پس از اعلام فرمان (Stop) سلاح را خالي كنيد.

نكته : در موارد ذيل بايد سلاح خود را خالي كنيد و از خالي بودن آن اطمينان حاصل كنيد.

  • زماني كه مسئله‌اي در حين تيراندازي رخ دهد.
  • زماني كه به هر دليل مي‌خواهيد خط آتش را ترك كنيد.
  • زماني كه سلاح خراب ميشود. (با نظارت فرمانده ميدان)

نكته : پس از پايان تيراندازي و قبل از خارج كردن اسلحه از خط آتش، دوباره آن را امتحان كنيد تا از خالي بودن آن مطمئن شويد و گلنگدن سلاح را تا زمان قرار دادن آن در جعبه مخصوص باز نگه داريد.

ايمني در منزل :

  • سلاح و مهمات را در مكاني مطمئن، نگهداري كنيد.
  • سلاح را از دسترس كودكان، نوجوانان (و كساني كه هنوز نمي‌توانند درست از آن استفاده كنند) دور نگه داريد.
  • سلاح را در منزل و در هنگام انتقال به اتومبيل، از نظر دور نداشته و هرگز از آن غافل نشويد.

نكته‌هاي مهم و ايمني :

  • هرگز از سلاح نو كه لوله آن تميز نشده استفاده نكنيد. زيرا روغن و گريس موجود در لوله، مي‌تواند صدمات جدي به آن وارد كند.
  • سلاح بادي را هيچگاه روغن كاري نكنيد. زيرا روغن بر اثر تراكم آن مي‌تواند باعث خطر شود.
  • هنگامي كه سلاح شما در ميدان تير خراب مي‌شود يا تصور مي‌كنيد نقصي پيدا كرده است آن را زمين بگذاريد، عقب بياييد و مسئولين خط را مطلع سازيد.
  • از تعمير سلاح يا هر گونه رفع عيب در زمان تيراندازي خودداري نماييد.
  • مطمئن شويد كه مقررات را بخوبي اجرا مي‌كنيد. غفلت از هر كدام مي‌تواند باعث بروز پيشآمد ناگواري شود.
  • سلاح را فقط در خط آتش و با دستور مسئول خط پركنيد.
  • هرگز سلاح را به سمت كسي نگيريد. (حتي اگر خالي باشد)
  • هرگز به سلاح گرم بي توجه نباشيد كه تنها لحظه‌اي غفلت، خطر آفرين خواهد بود.

 

 

فصل دوم

آشنايي با تجهيزات تيراندازي :

تجهيزات اختصاصي تفنگ

امروزه در زمان تماشاي يك مسابقه قهرماني ملي يا بين المللي، تيراندازاني را مشاهده مي‌كنيد كه قبل از شروع مسابقه، چمدانهاي بسيار سنگيني را حمل مي‌كنند كه هر كدام محتوي انبوهي از وسايل و تجهيزات تيراندازي است.

در سالهاي اخير، رشد كمي و كيفي تجهيزات تيراندازي نقش مهمي در پيشرفت فوق العاده ركوردهاي تيراندازي داشته و تيراندازان با تجربه جهت تكميل تجهيزات تيراندازي، هزينه قابل ملاحظه‌اي را متحمل شوند.

تيراندازان مبتدي در اوايل كار، مسلما نيازي به ژاكت تيراندازي ندارند، زيرا تنگي و سفتي ژاكت، مانع ايجاد واكنش مناسب حواس عضلاني مي‌شود لذا به عنوان يك قانون، تيرانداز تازه وارد مي‌تواند هفته‌ها و حتي ماه‌هاي آغازين، فعاليت خود را بدون هيچ هزينه سنگي پشت سربگذارد.

انتخاب سلاح :

در بيشتر باشگاه‌هاي ورزشي تنها از چند قبضه سلاح استفاده مي‌شود در اين باشگاه‌ها ممكن است چند نفر با يك سلاح تمرين كنند اين امر مي‌تواند در كارايي تيراندازاني كه مي‌خواهن به سطوح بالايي از مهارت برسند تاثير منفي بگذارد. حال چنانچه، مصمم به پيشرفت در اين رشته هستيد، بايد از سلاح شخصي استفاده كنيد.

عينك مخصوص تيراندازي : اگر براي مطالعه به عينك احتياج داريد، هنگام تيراندازي نيز بايد از عينك استفاده كنيد. حتي اگر چشم شما از نظر بينايي مشكلي نداشته باشد، استفاده از عينك مناسب مي‌تواند در مشخص‌تر شدن آلات نشانه روي و كم كردن خستگي چشم موثر باشد، لذا در اكثر رشته‌هاي تيراندازي از عينك استفاده مي‌شود. يكي از دلايل مهم استفاده از عينك تيراندازي، ايجاد تمركز بيشتر هنگام نشانه روي است.

استفاده از فيلترهاي رنگي روي عينك، مانع از ورود نور شديد به چشم تيرانداز شده و در شرايط نور متغير، وضعيت ثابت و يكنواختي را بوجود مي‌آورد، در نتيجه هدف و عناصر ديد مشخص‌تر بنظر مي‌رسند.

گوشي مخصوص تيراندازي : گوشي يكي از وسايل بسيار ضروري در تيراندازي است. استفاده از اين وسيله مي‌تواند علاوه بر حفظ سلامت شنوائي تيرانداز، صداي انفجار گلوله را به اندازه قابل توجهي كاهش دهد و از تاثيرات نامطلوب آن در عضلات هنگام رها شدن ماشه و حتي زمان حركت تير و خروج آن از لوله سلاح جلوگيري كند.

استفاده از گوشي تنها به كاهش صداي گلوله سلاح گرم محدود نمي‌شود بلكه تيراندازان مي‌توانند از آن در سالن‌هاي تيراندازي با سلاح بادي نيز استفاده كنند، زيرا كاهش صداي محيط (كه گاه ناشي از حضور تماشاگران در سالن‌هاي تيراندازي است) مي‌تواند در ايجاد تمركز هنگام تيراندازي سهم تعيين كننده و موثري داشته باشد.

با توجه به تنوع گوشي‌هاي موجود بايد در انتخاب آنها بسيار دقت كرد.

بنابراين گوشي مناسب بايد :

1- كيفيت بالايي داشته باشد

2- صداها را تا حد قابل توجهي كاهش دهد

3- سبك و راحت باشد

تلسكوپ :

امروزه، استفاده از تجهيزات الكترونيكي تصويري رو به افزايش است اما به دليل گران بودن اين نوع تجهيزات، هنوز در بيشتر سالن‌هاي تيراندازي از وسايل چشمي مانند دوربين و تلسكوپ براي ديدن محل اصابت تير استفاده مي‌شود.

 


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 228

پکیج کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم  *کسب درآمد از اینترنت روزانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده*  آپدیت جدید آبان ۱۴۰۲  ((آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و تست ...

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

نام کتاب : از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای نویسنده : زیگ زیگلار مترجم : زینب فرجی و مصطفی عابدینی فرد فرمت : pdf ... ...

فرمول موتور شور خودرو

فرمول موتور شور خودرو

اسپری موتورشور یکی از عواملی که باعث طولانی شدن، عمر مفید موتور اتومبیل شما خواهد شد تمیز و نحوه درست کار کردن موتور خودرو می باشد. هم چنین داشتن موتور سالم در کاهش آلایندگی های تولید شده نیز سهم بسزایی را خواهد داشت. با توجه به توضیحات ذکر شده سعی بر آن داشته باشید تا ... ...

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

عنوان کتاب: 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه نویسنده: مارک سیلورمن مترجم: حسام امامی گوینده: علی بهرامی فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 27 حجم کل فایل ها: 105 مگابایت مدت زمان پخش: 4 ساعت و 15 دقیقه زبان: فارسی توضیحات: کتاب صوتی مهارت های ... ...

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا 200,000 تومان با تخفیف 50% فقط 100,000 تومان پنل «پنل نمایندگی ارائه خدمات مجازی، سوشال مدیا» بمب مجازی مدیریت: سوشال مدیا فرمت: pdf، آدرس پنل، ویدئویی mp4 تیم برنامه نویسی: سوشال مدیا سال انتشار: پنل ... ...

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کتاب‌های مرتبط                                          فیلم ذهن تغییر یافته                   نکته های ... ...

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز معرفی کتاب صوتی راز موفقیت در کتاب صوتی راز موفقیت نوشته آنتونی رابینز، به شما راه حل‌هایی پیشنهاد می‌شود تا بتوانید آنچه را که دوست دارید، بدست آورید، ضمن اینکه آنچه را که دارید حفظ کنید. این کتاب راهنمایی عملی برای ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما