سایت http://30book.4kia.ir سایت دانلود کتاب ,دانلود مقاله,دانلود تحقیق ,دانلود گزارش کاراموزی ,دانلود طرح توجیهی ,دانلود پروژه ,دانلود پاورپوینت ,دانلود جزوه وغیره

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1416
  • بازدید دیروز : 1800
  • بازدید کل : 1701069

دانلود مقاله آپراکسی گفتار دوران کودکی


دانلود مقاله آپراکسی گفتار دوران کودکی با فرمت ورد ودر 34 صفحه قابل ویرایش

قسمتی از متن مقاله

اختلال آوایی حرکتی است که تبدیل بازنمایی واجی به پارامترهای حرکتی برای ایجاد حرکت مورد نظر را تحت تأثیر قرار می دهد(1).

آپراکسی گفتار دوران کودکی یک اختلال صداهای گفتاری نورولوژیکی در دوران کودکی می باشد که بدون وجود نقایص عصبی –ماهیچه ای (مثل رفلکس های غیر طبیعی ،تونوسیته غیر طبیعی ) دقت و درستی حرکات گفتاری آسیب دیده اند(2).

1-بر خی کودکان با آپراکسی رشدی گفتاردر سنین اولیه با علائم دیر شکوفا شناخته می شوند.

2-برخی با اختلال واج شناختی شدید ارجاع می شوند.

3-کودکان با سنین بالاتر با مشکلات تولید کلمات چند سیلابی و مشکلات پروزودی ارجاع شوند.

4- همه کودکان با این اختلال در برنامه ریزی و طرح ریزی حرکتی گفتار دچار نقص هستند.

پراکسی به انجام یک عمل اشاره دارد،از این رو دیس پراکسی یا آپراکسی به اختلال درعملکرد یک کنش اشاره دارد.

اصطلاح آپراکسی رشدی گفتار برای مشکلاتی به کار می رود که از شروع گفتار/زبا ن آشکار هستند و شکل اکتسابی اختلال را انکار می کنند.

اصطلاح رشدی بدان معنا است که اختلال به وسیله ی آسیب شنوایی ،اختلال طیف اتیسم ،ناتوانایی هوشی یا یک اختلال عصبی حرکتی از قبیل فلج مغزی ایجاد نشده است.اگر چه در سالهای اخیر ،اصطلاح رشدی به وسیله ی اصطلاح دوران کودکی جایگزین شده است.

اصطلاح دیس پراکسی رشدی کلامی (DVD) هم چنین توسط stakhouse ودیگران برای یکپارچه کردن ویژگی های زبانی به کار می رود که اغلب در کودکان با آپراکسی گفتار دوران کودکی دیده می شود(3).

شیوع :

SSD:7کودک از هر 100کودک

CAS:کمتر از یک در صد جمعیت SSD را تشکیل می دهد(4).

ویژگی آپراکسی گفتار دوران کودکی:

همه ی ویژگی های تشخیصی که قبلاً در مقالات لیست شده اند ،هم چنین در کودکان با دیگر اختلالات گفتاری مشاهده شده بودند.از این رو CASیک تشخیص در جستجوی یک جمعیت بود.

ویژگی های آپراکسی گفتار دوران کودکی:

اطلاعات تاریخچه گیری:

1-مشکلات با غذا خوردن

2-قا ن وقون و بازی های صوتی کمتر از کودک طبیعی

3-تاریخچه ای از اختلالات ارتباطی در خانواده

4-شروع گفتار با تأخیر

5-ناهماهنگی حرکتی ظریف و درشت

6-پیشرفت کند در درمان

7-دیسپراکسی بدنی(جسمی)

در صورتی که ارزیابی های روتین تعدادی از ویژگی های بالا را نشان داد ارزیابی و مشاهدات زیر صورت می گیرد:

تکالیف ارزیابی خاص :

1-دیس پراکسی حرکات دهانی _حرکتی متوالی یا منفرد

2-نقص در درک شفاهی

3-گپ زبان درکی _بیانی

4-مشکلات واژه یابی

5-خطاهای نحوی

6-درک مطا بق با تواناییهای شناختی

7-مشکلات با دستورات کلامی طولانی

8-دیادو ضعیف

9-مشکلات توالی در تکالیف دیادو

مشاهدات ضروری :

1-تشدید دهانی –خیشومی بی ثبات

2-nasal emission

3-تغییر عملکرد بین و درون جلسات

4-خودآگاهی ضعیف

5- خطای کورمال کردن،پوسچر ثابت

6-کشیده گویی و تکرار

ویژگی های آپراکسی دوران کودکی :

درهمه ی کودکان با اختلالات گفتاری با مبدا نا شناخته رایج هستند.

Ozanne 100 کودک را از جهت وجود رفتارهای مرتبط با مشکل در طرح ریزی ویا برنامه ریزی ارزیابی کرد.این رفتارها شامل:

آپراکسی غیر کلامی دهانی

افزایش خطا با افزایش طول کلمه

.....

سه حقیقت به دست امد که از ادعای die وGuyette حمایت کردند:

1-طیفی از آسیب های حرکتی _برنامه ریزی وجود دارد.زمانی که تعداد رفتارهایی که کودکان نشان می داند،محاسبه شدند.75/.گروه اغلب یک نقص خفیف را نشان دادند،در حالی که دو کودک از این گروه تعداد بیشتری از رفتارها را نشان دادند.

2-رفتارهای خاص به خوبی بین کیس های شدید و خفیف تمایز نمی گذارند.13تا از18رفتاردر کودکانی مشاهده شد که نقایص برنامه ریزی حرکتی را نشان دادند،تشخیص آپراکسی گفتار دوران کودکی نمی تواند براساس یک رفتار به تنهایی انجام شود.

3-اغلب رفتارها در بیشتر ار 15/.کودکان رخ دادند.بیشتر رفتارها که در 14-38/.کودکان آشکار بودند،

البته ،تعداد زیادی کودکان مشکلات با تکالیف دیادو کاینزیس،خطاهایی زیاد با افزایش تقاضای تکلیف ،تولیدات بی ثبات نشان دادند که گویای این است اینها نباید ،تنها نشانه های تشخیصی آپراکسی گفتار دوران کودکی باشند.

رفتارهایی که بندرت مشاهدهمی شدند و ممکن بود علامت های تشخیصی ممکن در نظر گرفته شوند ،قلب ،کورمال کردن و مشکلات پروزودیک بودند.

مطالعات اخیر نشان دادند،برخی از این رفتارهای نادر ممکن است به عنوان علامت تشخیصی باشند. یک مطالعه توسط forrestاز معیار 75درمانگران برای تشخیص آپراکسی گفتار کودکی نشان دا د که 6 تا از 50 ویژگی های متفاوت که برای تشخیص آپراکسی گفتار کودکی استفاده می شد، تقریباً در51 از پاسخ ها یافت شدند. اینها شامل:

1-تولیدات بی ثبات

2-مشکلات دهانی _حرکتی کلی

3-کورمال کردن

4-ناتوانایی برای تقلید صداها

5-مشکل زیاد با افزایش طول

6-توالی ضعیف صداها

تغییرات در علامت شناسی در طول زمان:

-شدت:بیشتر نویسندگان آپراکسی گفتار دوران کودکی را به عنوان یک اختلال شدید گفتاری توصیف می کنند.

-تغییرات خود به خودی در طول زمان:stack house

ما باید یک دیدگاه رشدی را در نظر می گیریم زمانی که تلاش می کنیم که آپراکسی گفتار کودکی رااز زمان شروع تغییرات علامت شناسی تشخیص دهیم.

آیا آپراکسی گفتار باید در سن سالگی 3 سالگی تشخیص داده شود،زمانی که کودکان یک تعداد از ویژگی های آپراکسی گفتار را نشان می دهند یا باید در سن پنج سالگی تشخیص داده شود زمانی که کودک یک اختلال زبانی خفیف تا متوسط ،مشکلات قلب ،s پیشین شده و r,lمختل را نشان می دهد

برای کاربرد برچسب تشخیصی آپراکسی گفتار کودکی در سنین اولیه باید احتیاط نمود از آنجا که چنین رفتار هایی ممکن است برطرف شوند. احتیاط درتشخیص قبل اینکه کودک توانایی تقلید عباراتی که از نظر پیچیدگی طول و آوایی متغیرند ،را داشته باشد.نقایص اساسی :

آیا ماهیت نقص برنامه ریزِ حرکتی است؟

ماهیت نقص واجشناختی است؟

1984 :بیشتر ویژگی های گفتاری دیده شده در کودکان با آپراکسی می توان در اصطلاح پدیده زبانی توضیح داد.این ادعا توسط نتایج مشکلات زبان و یادگیری که در کودکان با آپراکسی گفتار شناسایی می شود ،حمایت شد.برخی ادعا کردند:این نقایص همزمان با هم رخ می دهند.

Strand :یک نقص هسته ای وجود دارد که هم بر رشد زبانی و هم حرکتی اثر می گذارد.

با این وجود پذیرفته شده است که ماهیت اساسی آپراکسی گفتار حرکتی است،در حالی که هنوز بحث وجود دارد که نقایص زبانی در برخی از کودکان وجود دارند.آنالیز خوشه ای بر روی 18 رفتار ،که نشانه اختلال طرح ریزی /برنامه ریزی حرکتی اند توسط ozanne انجام شد.

اولین دسته : شامل رفتار هایی مثل تولید بی ثبات کلمه ،افزایش خطا با افزایش بار عملکردی ،خطا هایی که نمی تواند در اصطلاح خطاهای شایع فرایند واجی یا تولید ،عملکرد ضعیف ساختار آوایی و خطاهای واکه توضیح داده شوند.

کودکانی که رفتارهای این دسته را نشان می دادند:مشابه آنهایی اند که به عنوان بی ثبات تلقی می شوند.نقص اساسی که برای این گروه از کودکان تصور می شد :مشکل در جمع کردن طرح واجی برای کلمه یا عبارت است.بنابراین این دسته به نظر می رسد که رفتار هایی را شناسایی کرده است که یک نقص واجی /زبانی را نشان می دهند.دسته دوم:به نظر می رسید نقص حرکتی را نشان می دهند.رفتار های در این دسته شامل سرعت کند دیادو و توانایی توالی ضعیف تکالیف دیادوو مشکلات با تکالیف حرکتی دهانی غیر کلامی است.

این خوشه به نظر می رسد که مشکلات با کنترل حرکتی نشان می دهد که مشخصه مشکل در فرایند برنامه ریزی حرکتی است.هنگامی رخ می دهند که برنامه حرکتی درست انتخاب می شود اما زمانبندی و پارامترهای نادرست انتخاب شده است . این دسته از رفتارها ممکن است نشان دهنده نقص در مرحله بر نامه ریزی حسی _حرکتی باشند.


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳ مهر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 189

پکیج کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم  *کسب درآمد از اینترنت روزانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده*  آپدیت جدید آبان ۱۴۰۲  ((آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و تست ...

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

نام کتاب : از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای نویسنده : زیگ زیگلار مترجم : زینب فرجی و مصطفی عابدینی فرد فرمت : pdf ... ...

فرمول موتور شور خودرو

فرمول موتور شور خودرو

اسپری موتورشور یکی از عواملی که باعث طولانی شدن، عمر مفید موتور اتومبیل شما خواهد شد تمیز و نحوه درست کار کردن موتور خودرو می باشد. هم چنین داشتن موتور سالم در کاهش آلایندگی های تولید شده نیز سهم بسزایی را خواهد داشت. با توجه به توضیحات ذکر شده سعی بر آن داشته باشید تا ... ...

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

عنوان کتاب: 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه نویسنده: مارک سیلورمن مترجم: حسام امامی گوینده: علی بهرامی فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 27 حجم کل فایل ها: 105 مگابایت مدت زمان پخش: 4 ساعت و 15 دقیقه زبان: فارسی توضیحات: کتاب صوتی مهارت های ... ...

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا 200,000 تومان با تخفیف 50% فقط 100,000 تومان پنل «پنل نمایندگی ارائه خدمات مجازی، سوشال مدیا» بمب مجازی مدیریت: سوشال مدیا فرمت: pdf، آدرس پنل، ویدئویی mp4 تیم برنامه نویسی: سوشال مدیا سال انتشار: پنل ... ...

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کتاب‌های مرتبط                                          فیلم ذهن تغییر یافته                   نکته های ... ...

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز معرفی کتاب صوتی راز موفقیت در کتاب صوتی راز موفقیت نوشته آنتونی رابینز، به شما راه حل‌هایی پیشنهاد می‌شود تا بتوانید آنچه را که دوست دارید، بدست آورید، ضمن اینکه آنچه را که دارید حفظ کنید. این کتاب راهنمایی عملی برای ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما