سایت http://30book.4kia.ir سایت دانلود کتاب ,دانلود مقاله,دانلود تحقیق ,دانلود گزارش کاراموزی ,دانلود طرح توجیهی ,دانلود پروژه ,دانلود پاورپوینت ,دانلود جزوه وغیره

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 875
  • بازدید دیروز : 1338
  • بازدید کل : 1657255

دانلود جزوه شيمي آب و فاضلاب (مناسب براي آزمون كارداني به كارشناسي)


دانلود جزوه شيمي آب و فاضلاب (مناسب براي آزمون كارداني به كارشناسي) با فرمت ورد ودر 21 صفحه

قسمتی از متن جزوه

ساختمان آب و خواص فيزيكي آن

ساختمان :

آب نتيجه تركيب اكسيژن و هيدروژن طبيعي است . مولكول آن (H2O) داراي وزن مولكولي 18 است . مطالعه مناسب آب در واقع مطالعه ساختمان آب است كه در پرتو آن بسياري از خواص حيات بخش و مفيد آب روشن خواهد شد . در ملكول آل دو اتم هيدروژن با اتم اكسيژن زاويه˚105 تشكيل مي دهد و يك مولكول غير متقارن را بوجود مي آورد . آب در واقع مخلوطي از چندين وزن مولكولي مي باشد , زيرا شامل تركيبات متقابلي از ايزوتوپهاي مختلف هيدروژن و اكسيژن است , لكن عملا" وزن مولكولي آب را 18 در نظر مي گيرند .

انرژي تشكيل :

انرژي تشكيل استاندارد آب در 25 درجه سانتيگراد و فشار 1 اتمسفر برابر است با 317/68- كيلو كالري بر مول (kcal/mole) . واكنش تشكيل آب از اتمهاي هيدروژن و اكسيژن گرمازاست و آب كه محصول اين واكنش است داراي انرژي بسيار كمتري نسبت به مواد اوليه است .

ابعاد :

زاويه هاي H–O–H , 105 درجه و ساختمان الكتروني آن تترا هيدرال است .

پلاريته :

ساختمان آب داراي توزيع غير يكنواخت بار الكتريكي است و اكسيژن داراي بار جزئي منفي و هيدروژنها داراي بار جزئي مثبت هستند . اين توزيع غير يكنواخت بر اساس تشكيل پيوند هيدروژنه در آب مي باشد

خواص آب :

آب به علت داشتن پيوند هيدروژنه نسبت به تركيبات مشابه با وزن مولكولي نزديك به هم (SH2)داراي نقطه ذوب و نقطه جوش بالاتري است . ويژگيهاي بي نظير آب از نظر ظرفيت گرمايي , دانسيته , ويسكوزيته و كشش سطحي هم به اين جهت مي باشد .

 

دانسيته :

دانسيته آب تابع دماست . دانسيته يخ صفر درجه سانتيگراد , g/ml 91671/0 و دانسيته آب صفر درجه سانتيگراد g/ml 99867/0 مي باشد . حجم مولي آب در صفر درجهcm3/mole/mole 18 است كه با تبديل به يخ صفر درجه , 3/8% تغيير خواهد كرد . اين افزايش حجم به علت ساختمان كريستالي يخ مي باشد . مزيت افزايش حجم در تبديل آب به يخ اين است كه در انجماد آبها , يخ كه سبكتر است بالا آمده و موجودات آبزي را از انهدام نجات مي دهد . آب در حدود ˚C4 بيشترين دانسيته را دارد كه مقدار آن g/ml 1 مي باشد . جرم مخصوص يا دانسيته آب خالص در ˚C15 و فشار 1 اتمسفر kg/lit 0281/1 است . يك كاربرد دانسيته آن است كه ا داشتن وزن مخصوص مي توان انرژي لازم را براي پمپاژ محاسبه كرد . با حفاظت مناسب از لوله ها از انجماد در نقاط سرد مي توان از شكستگي آنها جلوگيري كرد .

ذوب و تبخير :

يخ در 0˚Cذوب مي شود و آب در ˚C100و فشار 1 اتمسفر تبديل به بخار مي شود و حجم آن 1600 برابر افزايش مي يابد . اگر فشار آب به psi 35 برسد , نقطه جوش به˚C 3/138 رسيده و حجم بخار توليد شده 500 برابر آب ميگردد . اگر آب حاوي املاح باشد نقطه ذوب آن پايين تر و نقطه جوش آن بالاتر مي رود و به اصطلاح محدوده حالت مايع گسترش مي يابد .

ظرفيت گرمايي :

ظرفيت حرارتي و گرمايي آب J/kg-˚c 4180 مي باشد . اين پارامتر هم تابع دما است و حداقل مقدار آن در ˚C 35 است . گرماي نهان ذوب آب kcal/kg 79 و گرماي نهان تبخير آن kcal/kg 539 مي باشد . به علت داشتن اين خواص گرمايي بالا آب به عنوان يك سيال حامل حرارت مورد استفاده قرار مي گيرد . از خاصيت انرژي حرارتي و ازدياد قابل ملاحظه حجم آب از مايع به بخار , براي گرم كردن و به حركت درآوردن تلمبه ها و ماشين آلات مختلف استفاده مي شود .

ويسگوزيته يا گرانروي :

ويسگوزيته يا گرانروي معياري از مقاومت توده سيال در برابر جريان و حركت مي باشد . ضريب ويسگوزيته نسبت به مواد مشابه زيادتر است . ضريب ويسگوزيته آب با افزايش دما كاهش مي يابد چون با افزايش دما نيروهاي بين مولكولي كم مي شود . تاثير دما روي ويگوزيته در فرايندهاي فيزيكي شيميايي تصفيه تاثير مي گذارد . انعقاد و لخته سازي , ته نشيني , فيلتراسيون و بعضي فرايندهاي ديگر همه در دماهاي بالا موثرتر هستند . به همين جهت تصفيه خانه هايي كه براي آب و هواي سرد طراحي مي شوند بايد داراي ملاكهاي طراحي ملاحظه كارانه تر باشند . مثلا" سرعت پمپاژ براي شستشوي معكوس صافي ها , بايد آنچنان باشد كه تاثير تغيير ويسكوزيته را لحاظ كند . ويسكوزيته علت اصلي افت فشار در سيستم هاي انتقال مي باشد . مقدار ويسكوزيته آب داراي املاح بيش از آب خالص است .

كشش سطحي :

به نيروهايي اشاره دارد كه سطح يك حجم مشخصي از مايع را به حداقل مي رسانند . اين نيروها باعث مي شوند كه هنگام افتادن يك قطره از هوا به صورت كروي در آيد . كشش سطحي آب نسبت به تركيبات مشابه زيادتر است .

حركت قطبي (Dipole moment) :

حركت قطبي آب به اين علت است كه مركز بارهاي مثبت و منفي مولكول آب روي هم قرار ندارند و مولكول قطبي است . حركت قطبي آب , آنرا يك حلال بسيار خوب براي مواد يوني ساخته است هر چند كه مولكول آب به تنهايي كووالان است ولي مولكول قطبي آب به سطح كريستال يوني جذب مي شود و هنگام جدا شدن يونها از كريستال جامد , مولكولهاي آب آنرا كاملا" احاطه مي كنند .

هدايت الكتريكي :

آب خالص هادي خوبي براي جريان الكتريسيته نيست چون مولكول آب به مقدار خيلي كم يونيزه مي شود و در هر ليتر حدود 7-10مول H+ و 7-10مول OH- توليد مي شود . معمولا" آب مقطر در تعادل با CO2 هوا داراي هدايتي حدود Ω-1m-1 6-10× 70 = k يا µmho/m 70 مي باشد . امروزه برخي از صنايع نياز به آب فراوان با هدايت ويژه بسيار پايين (Ω-1m-1 6-10× 5/5) براي استفاده هاي خاص مثل آبكشي مواد در صنايع نيمه هاديها دارند . هر چند كه آب كاملا" خالص هادي خوبي براي جريان الكتريسيته نيست , لكن يكي از خواص بسيار مهم محلولهاي يوني توانايي آن در هدايت جريان مي باشد . در اين محلول ها , يونهاي تفكيك شده بار الكتريكي را حمل خواهند كرد . مقدار هدايت يك محلول توسط عواملي نظير غلظت يونها , تركيب يونها و دما تغيير خواهد كرد و به طور خلاصه به علت :

-ازدياد دما (به علت افزايش سرعت حركت يونها) هدايت افزايش مي يابد .

-افزايش غلظت يونها موجب افزايش هدايت مي شود .

-نوع يونهاي محلول

نوع يونها بدين دليل روي هدايت الكتريكي آب اثر مي گذارند كه بعضي يونها حاوي بيش از يك بار الكتريكي است و بعضي از يونها به علت مشخصات بار و حجم خودشان از بقيه سريعتر در محلول حركت مي كنند .

يونيزاسيون :

قبلا" نيز ذكر شد كه مولكول آب به مقدار خيلي كم يونيزه مي شود و در هر ليتر حدود 7-10مول H+ و 7-10مول OH- توليد مي كند .

H2O ↔ H+ + OH-

فشار اسمزي :

پديده مهم ديگري كه در آب حاوي املاح اتفاق مي افتد فشار اسمزي است كه وابسته به مواد محلول (حل شده) و نه آب (حلال) مي باشد . اگر دو محلول را با يك غشاء ا زهم جدا كنيم آب از محلول رقيق تر خارج شده و وارد محلول غليظ تر مي شود . اين فرايند كنترل كننده فعاليت تمام سلولهاي حياتي است . اين پديده تاثير حفاظت مواد غذايي را با نمك زدن آن توجيه مي كند .

تركيبات و عناصر مورد استفاده در شيمي آب

هر عنصر با ديگر عناصر در اندازه , وزن و خواص شيميايي تفاوت دارد .وزن اتمي عناصر نسبت به وزن كربن كه 12 است اندازه گيري مي شود . اين وزن كه بر حسب گرم بيان مي شود يك اتم گرم آن عنصر ناميده ميشود . مثلا" جرم يك اتم گرم از آلومينيوم برابر 27 است . وزن اكي والان (اكي والان گرم) ك عنصر برابر است با وزن اتمي تقسيم بر ظرفيت . ظرفيت يك عنصر عبارت است از قدرت تركيب شوندگي آن نسبت به اتم هيدروژن كه داراي ظرفيت 1 است . لذا يك عنصر با ظرفيت 2+ مي تواند دو اتم هيدروژن را در تركيبي برداشته و جايگزين آنها شود . سديم داراي ظرفيت 1+ است در حاليكه كلر داراي ظرفيت 1- است و لذا يك اتم سديم با يك اتم كلر تركيب مي شود و تشكيل يك مولكول NaCl مي دهد . وزن يك تركيب كه برابر با مجموع اوزان عناصر تركيب شونده آن است وزن مولكولي آن جسم و به عبارت ساده تر يك مول مي گويند . مجموع جرم هاي اتمي عناصر تشكيل دهنده يك ماده مركب , جرم مولكولي آن خوانده مي شود كه اگر بر حسب گرم بيان شود مول يا مولكول گرم ناميده مي شود . نكته : جرم اتمي و جرم مولكولي , اعدادي نسبي و بدون بعد هستند .

بعضي از گروه هاي خاص اتمها با هم به عنوان يك واحد در تعداد زيادي از مولكولهاي بزرگ شركت مي كنند كه به آنها راديكال گفته مي شود . راديكالها انواع و اقسام گوناگون دارند مثل گروه هيدروكسيل (OH-) .

حلاليت و يونيزاسيون

جهت حل يك ماده در آب بايد پيوستگي ذرات و يونها از بين برود . بين ذرات يك ماده به علت وجود نيروهاي زير پيوستگي وجود دارد :

-نيروهاي بين اتمي شامل پيوندهاي قوي شيميايي (الكترووالانس و كئووالانس)

-نيروهاي بين مولكولي شبيه پيوند هيدروژني (H2O) , نيروهاي واندروالس (H2) كه ذرات را با نيروهاي ضعيفي به هم اتصال مي دهد .

حلاليت مايعات :

چون مولكول آب قطبي است , حلاليت يك مايع در آب بستگي به پلاريته مولكولهاي آن دارد . مثلا" مولكولهايي كه داراي گروههاي OH- (الكل ها و قندها) , SH- وNH2 هستند خيلي قطبي بوده و لذا در آب خيلي محلول مي باشند . در حاليكه ديگر مايعات مثل هيدروكربن ها , روغن و چربي كه غير قطبيند خيلي كم محلول هستند . در مواد غير محلول ممكن است امتزاج بوجود بيايد كه بستگي به محدوده دما دارد . مثلا" آب و فنل در بالاتر از 5/63درجه سانتيگراد به هر نسبتي با هم مخلوط مي شوند و يا تري متيل آمين در كمتر از 5/18 درجه سانتيگراد در تمام نسبتها با آب محلول هستند .

حلاليت جامدات :

مولكولهاي منفرد و يا يونها پراكنده در آب را اجسام و مواد محلول گويند . غلظت كل مواد محلول را بوسيله آزمايش باقيمانده تبخير اندازه گيري مي كنند . حلاليت اجسام در آب بستگي به ماهيت و ساختمان مواد (گروه هاي تشكيل دهنده آن) و عوامل فيزيكي ديگر از قبيل حرارت و غيره دارد . گروه هاي مولكولي به دو دسته آب دوست و آب گريز تقسيم مي شوند . در محلول هاي حقيقي غلظت ماده حل شده را به صورتهاي زير نشان مي دهند :

-غلظت وزني : مقدار وزن حل شده در واحد وزن حلال

-جزء مولي : نسبت تعداد مول حل شده به كل مولها

-مولاليته : تعداد مولهاي حل شده در يك ليتر محلول

-نرماليته : تعداد اكي والان گرم از ماده حل شده در يك ليتر محلول

حاصلضرب حلاليت :

غير از اجسامي كه به طور كامل در آب حل مي شوند , بقيه كم و بيش در آب محلول هستند . مثلا" كلرور نقره و سولفات باريم خيلي نامحلول مي باشند اما در آب اين دو تركيب هم به مقدار كم حل مي شوند و تعادل زير را بوجود مي آورند .

AgCl ↔ Ag+ + Cl-

BaSO4 ↔ Ba2+ + SO4 2-

در واقع در مورد اين تركيبات , حالت اشباع با حل شدن مقدار كمي از ماده در آب به دست مي آيد . تعادلي كه بين كريستال هاي يك تركيب در حالت جامد و يون هاي آن در محلول وجود دارد را مي توان به زبان رياضي بيان كرد مثلا" در مورد كلرور نقره مي توان چنين نوشت :

 


مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۵ تیر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 172

پکیج کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم  *کسب درآمد از اینترنت روزانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده*  آپدیت جدید آبان ۱۴۰۲  ((آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و تست ...

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

نام کتاب : از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای نویسنده : زیگ زیگلار مترجم : زینب فرجی و مصطفی عابدینی فرد فرمت : pdf ... ...

دانلود پاورپوینت هوش تجاری (نسخه کامل)

دانلود پاورپوینت هوش تجاری (نسخه کامل)

عنوان: هوش تجاری فرمت فایل: ppt تعداد اسلاید ها: 146 زبان: فارسی دسته بندی: علوم انسانی، علوم اقتصادی چکیده: سیستم های هوشمند: - هوشمندی، قابليت دنبال کردن هدف به همان روشی است، که انسان دنبال می کند. - يک سيستم هرچه به انسان نزديکتر باشد، هوشمندتر است. - سيستم ... ...

فرمول موتور شور خودرو

فرمول موتور شور خودرو

اسپری موتورشور یکی از عواملی که باعث طولانی شدن، عمر مفید موتور اتومبیل شما خواهد شد تمیز و نحوه درست کار کردن موتور خودرو می باشد. هم چنین داشتن موتور سالم در کاهش آلایندگی های تولید شده نیز سهم بسزایی را خواهد داشت. با توجه به توضیحات ذکر شده سعی بر آن داشته باشید تا ... ...

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

عنوان کتاب: 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه نویسنده: مارک سیلورمن مترجم: حسام امامی گوینده: علی بهرامی فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 27 حجم کل فایل ها: 105 مگابایت مدت زمان پخش: 4 ساعت و 15 دقیقه زبان: فارسی توضیحات: کتاب صوتی مهارت های ... ...

دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری

دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری

دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری   مجموعه نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری شامل: نمونه سوالات تخصصی حسابداری درس اقتصاد خرد ۱۸۰ عدد نمونه سوالات تخصصی حسابداری درس حسابرسی ۱۸۰ عدد نمونه سوالات تخصصی حسابداری درس اصول حسابداری ۱۷۳ ... ...

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا 200,000 تومان با تخفیف 50% فقط 100,000 تومان پنل «پنل نمایندگی ارائه خدمات مجازی، سوشال مدیا» بمب مجازی مدیریت: سوشال مدیا فرمت: pdf، آدرس پنل، ویدئویی mp4 تیم برنامه نویسی: سوشال مدیا سال انتشار: پنل ... ...

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کتاب‌های مرتبط                                          فیلم ذهن تغییر یافته                   نکته های ... ...

دوره جامع تحلیل گر شو به صورت رایگان

دوره تحلیل گر شو باعث رشد دیدگاه شما نصبت به بازار و چارت ...

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز معرفی کتاب صوتی راز موفقیت در کتاب صوتی راز موفقیت نوشته آنتونی رابینز، به شما راه حل‌هایی پیشنهاد می‌شود تا بتوانید آنچه را که دوست دارید، بدست آورید، ضمن اینکه آنچه را که دارید حفظ کنید. این کتاب راهنمایی عملی برای ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما