سایت http://30book.4kia.ir سایت دانلود کتاب ,دانلود مقاله,دانلود تحقیق ,دانلود گزارش کاراموزی ,دانلود طرح توجیهی ,دانلود پروژه ,دانلود پاورپوینت ,دانلود جزوه وغیره

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1438
  • بازدید دیروز : 1931
  • بازدید کل : 1693528

دانلود پاورپوینت بهداشت و ايمني مواد غذايي


دانلود پاورپوینت بهداشت و ايمني مواد غذايي با فرمت pptودر 26 اسلاید قابل ویرایش

قسمتی از متن پاورپوینت

بهداشت مواد غذایی عبارتست از کلیه مقرراتی که رعایت آنها در تولید . فرایند . نگهداری و عرضه مواد غذایی ضروری است تا ماده غذایی با کیفیت بالای بهداشتی به دست مصرف کننده برسد.
پس در بهداشت مواد غذایی در مرحله اول سالم بودن غذا و پس از آن بالابودن کیفیت خوراکی آن مدنظر می باشد.
فساد مواد غذایی
زمانی که یک ماده غذایی دچار تغییراتی شود و یا اینکه واکنشهای شیمیایی در آن اتفاق افتد به طوریکه ارزش مصرفی ( ارزش تغذیه ای ) آن کم شود و یا از بین برود ماده غذایی دچار فساد شده است .
به عنوان مثال اگر شیر در مجاورت نور خورشید قرار بگیرد تقریبا بعد از 2 ساعت 80٪ ویتامین B ( ب ) آن از بین میرود بنابراین چون ارزش غذایی آن تغییر کرده است فساد رخ داده است.
فساد پذیری مواد غذایی

عمده ترین عوامل مؤثر در فساد مواد غذایی عبارتند از:

الف ) میزان رطوبت ماده غذایی :

هر چه رطوبت ماده غذایی کمتر باشد ( یعنی خشک تر باشد ) دیرتر فاسد می شود.

ب ) PH مواد غذایی:

مواد غذایی با PH پایین ( اسیدی ) نظیر سرکه و آبلیمو به دلیل اسیدی بودن مقاومترند و در مقابل مواد پروتئینی ( گوشتی ) که PH حدود 6 ( نزدیک به خنثی ) دارند بیشتر در معرض فساد هستند.

ج ) وجود مواد مغذی :

هر چه یک ماده غذایی . مواد مغذی بیشتری ( کربوهیدرات. پروتئین. چربی. ویتامین. مواد معدنی ) داشته باشد بیشتر در معرض فساد قرار می گیرد زیرا میکروب ها برای بقاء به مواد مغذی نیاز دارند. مثلا شیر ( مملو از مواد مغذی ) خیلی زودتر از زردچوبه ( مواد مغذی بسیار کم ) فاسد می شود.

سرعت فسادپذیری در مواد غذایی :

مواد غذایی از نظر سرعت فسادپذیری در 3 گروه قرار می گیرند:

1- مواد غذایی زود فاسد شونده:

نظیر شیر. گوشت قرمز. ماهی و مرغ که فقط باید در مدت کوتاه در یخچال نگهداری شود.

2- مواد غذایی نیمه فاسد شونده :

مانند میوه ها و سبزیها که می توان آنها را در هوای خنک و بیرون از یخچال برای مدتی کوتاه نگهداری کرد ولی در هوای گرم باید آنها را در یخچال قرار دهیم.

3- مواد غذایی دیر فاسد شونده:

مانند حبوبات. دانه های خشک شده غلات ( گندم و برنج ) که این مواد را می توان در شرایط خنک و بیرون از یخچال برای مدت طولانی نگهداری کرد.

مهمترین روش های سالم سازی و نگهداری مواد غذایی

1- پاستوریزه کردن ( پاستوریزاسیون ):

در حال حاضر پاستوریزاسیون یکی از مهمترین و رایج ترین روشهای سالم سازی و نگهداری مواد غذایی می باشد.
اساس عمل پاستوریزاسیون حرارت دادن به ماده غذایی به میزان خاص و مدت تعیین شده و سپس سردکردن آن است.
 در این روش با دادن گرما به ماده غذایی بخش اعظم باکتریهای بی آزار و تمام میکروب های بیماریزا و مضر از بین می رود.
 به دلیل وجود تعدادی از باکتریهای بی آزار در ماده غذایی در صورت نگهداری محصول پاستوریزه در شرایط نامناسب امکان ایجاد فساد وجود دارد.
موادی مانند شیر پاستوریزه حتما باید داخل یخچال نگهداری شوند. مدت انقضاء مصرف شیر پاستوریزه در یخچال 3- 2 روز است . اگر شیر پاستوریزه بیش از این مدت در یخچال بماند توصیه می شود قبل از مصرف آن را بجوشانند.

2- استریل کردن ( استریلیزاسیون ):

یکی دیگر از روش های مهم سالم سازی و نگهداری مواد غذایی است.
در این روش بر خلاف پاستوریزه کردن کلیه میکروب های مواد غذایی ( اعم از بی آزار و بیماری زا ) از بین می روند.
بسته بندیهای محصول استریل باید شرایط ویژه ای داشته باشند. این بسته بندیها 6 لایه بوده و شامل مقوا. کاغذ. پوشش آلومینیمی و پوشش های پلی اتیلنی می باشد.
 
 
 در این روش شیر به نحوی سالم سازی می شود که در صورت بازنشدن پاکت شیر . حتی خارج از یخچال و در جای خنک تا 6 ماه قابل نگهداری است. بدیهی است به محض بازشدن پاکت شیر ، محصول باید در یخچال نگهداری شده و سریعا مصرف گردد.

3- کنسرو کردن:

در این روش مواد غذایی بعد از انجام فرایندهای مختلف ( نظیر شستشو. جداسازی . خردکردن و ... ) به شکل نسبتا داغ در داخل قوطی کنسرو پر شده و سپس درب بندی می شوند.
امروزه محصولات متنوعی با استفاده از این روش تولید می شوند مانند انواع رب گوجه فرنگی. خیارشور . تن ماهی . انواع کمپوت . غذاهای آماده نظیر خوراک لوبیا . خوراک بادمجان و انواع خورشها.

4- خشک کردن:

یکی از مهمترین و کاربردی ترین روش های نگهداری مواد غذایی است که در آن رطوبت ماده غذایی را حذف کرده یا کاهش می دهند.
 با عمل خشک کردن مدت نگهداری محصول بسیار طولانی تر می شود زیرا با این کار آب آزاد موجود در ماده غذایی که می تواند موجب رشد باکتریها شود از ماده غذایی حذف می شود.


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ مرداد ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 164

پکیج کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم  *کسب درآمد از اینترنت روزانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده*  آپدیت جدید آبان ۱۴۰۲  ((آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و تست ...

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

نام کتاب : از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای نویسنده : زیگ زیگلار مترجم : زینب فرجی و مصطفی عابدینی فرد فرمت : pdf ... ...

فرمول موتور شور خودرو

فرمول موتور شور خودرو

اسپری موتورشور یکی از عواملی که باعث طولانی شدن، عمر مفید موتور اتومبیل شما خواهد شد تمیز و نحوه درست کار کردن موتور خودرو می باشد. هم چنین داشتن موتور سالم در کاهش آلایندگی های تولید شده نیز سهم بسزایی را خواهد داشت. با توجه به توضیحات ذکر شده سعی بر آن داشته باشید تا ... ...

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

عنوان کتاب: 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه نویسنده: مارک سیلورمن مترجم: حسام امامی گوینده: علی بهرامی فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 27 حجم کل فایل ها: 105 مگابایت مدت زمان پخش: 4 ساعت و 15 دقیقه زبان: فارسی توضیحات: کتاب صوتی مهارت های ... ...

دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری

دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری

دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری   مجموعه نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری شامل: نمونه سوالات تخصصی حسابداری درس اقتصاد خرد ۱۸۰ عدد نمونه سوالات تخصصی حسابداری درس حسابرسی ۱۸۰ عدد نمونه سوالات تخصصی حسابداری درس اصول حسابداری ۱۷۳ ... ...

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا 200,000 تومان با تخفیف 50% فقط 100,000 تومان پنل «پنل نمایندگی ارائه خدمات مجازی، سوشال مدیا» بمب مجازی مدیریت: سوشال مدیا فرمت: pdf، آدرس پنل، ویدئویی mp4 تیم برنامه نویسی: سوشال مدیا سال انتشار: پنل ... ...

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کتاب‌های مرتبط                                          فیلم ذهن تغییر یافته                   نکته های ... ...

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز معرفی کتاب صوتی راز موفقیت در کتاب صوتی راز موفقیت نوشته آنتونی رابینز، به شما راه حل‌هایی پیشنهاد می‌شود تا بتوانید آنچه را که دوست دارید، بدست آورید، ضمن اینکه آنچه را که دارید حفظ کنید. این کتاب راهنمایی عملی برای ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما