سایت http://30book.4kia.ir سایت دانلود کتاب ,دانلود مقاله,دانلود تحقیق ,دانلود گزارش کاراموزی ,دانلود طرح توجیهی ,دانلود پروژه ,دانلود پاورپوینت ,دانلود جزوه وغیره

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 177
  • بازدید دیروز : 3234
  • بازدید کل : 1730931

دانلود مقاله آشنایی با بیوتروریسم


دانلود مقاله آشنایی با بیوتروریسم با فرمت ورد ودر 45 صفحه قابل ویرایش

قسمتی از متن مقاله

 

مقدمه:

اجزای مختلف و ساختار جهان هستی در عین ثبات در حال تغییر و تحول هستند این تغییر می تواند موجب پیدایش رویداد های نوین گردد. به طور طبیعی بعضی از این رویدادها در راستای تکامل و رشد چرخه حیات رخ می دهد و برخی در خلاف جهت آن که موجب تخریب و یا اخلال در چرخه حیات می گرددند. با این وجود جامعه می‌تواند به بقای خود ادامه دهد که از آگاهی لازم و توانایی مدیریت و مقابله با حوادث نابهنگام برخوردار بوده و آسیب‌های ناشی از آن را کم کرده و سلامت و اقتدار جامعه خود را در برابر این تهدید های زیستی حفظ نماید. مطالب ارائه شده در این مقاله به منظور آشنایی اولیه با بیوتروریسم بوده و تعریف کامل از بیوتروریسم و تهدیدهای احتمالی علیه منافع جمهوری اسلامی ایران را شامل نمی شود و در حد یک مقاله دانش آموزی است.

حوادث ۱۱ سپتامبر* آمریکا و چندین مورد از تهدیدهای بیوتروریسم بوجود آمده در جهان رهبران جوامع مختلف را واداشت تا در کنارش شناخت و تخمین خطرهای احتمالی تهدیدهای بیوتروریسم میزان توانمندی خود برای مقابله با این شرط ناخواسته را سنجیده و آمادگی لازم در این مورد کسب نماید. هر کدام از کشورها متناسب با توانایی خود اقدام به طراحی و ارتقاء برنامه هایی برای رفع نیازمندیهای مقابله با حوادث بیولوژیک و تهدیدات بیوتروریستی انجام دادند.

در این مقاله ضمن تعریف ترور و تقسیم‌بندی آن نگاهی اجمالی به عوامل بیولوژیک توانمندی آنها و زمینه های انجام اقدامات و عملیات بیوتروریستی شده است.

v ترور چیست و تروریست کیست؟

واژه ترور از کلمه لاتین《TERROR》و از ریشه یونانی《TREIN》 و به معنی《 ترساندن 》،

《 ترسیدن》 یا 《فرار کردن از محل ترس و خطر》 گرفته شده است.

متخصصان برای واژه تروریسم تعاریف متعددی بیان کردند که بخشی از آن به شرح زیر است:

الف) استفاده روشن از اقداماتی برای مجبور کردن افراد، گروه ها و دولت ها به انجام کاری. به بیان دیگر فعالیت غیرقانونی و روشمند بازیگران دولتی و غیردولتی در استفاده از خشونت یا زور برای ایجاد فضای ترس و وحشت در جمعیت به منظور رسیدن به اهداف سیاسی یا غیر سیاسی خاص را تروریست می نامند. معنای اصطلاحی تروریسم بارها تغییر کرده است. تروریسم دارای ویژگی هایی است که باعث تمایز آن از سایر اعمال خشونت آمیز و دیگر اشکال جنگ می شود که عبارت اند از:

۱- تروریست ها از قوانین جنگ مدرن و معاهدات ژنو* و معاهدات لاهه* و قوانین بین المللی و جوامع پیروی نمی کنند. و بازیگرانی هستند که نمی تواند رسماً اعلام جنگ کنند.

۲- تروریست‌ها تغییرات سیاسی یا اقتصادی را دنبال می‌کنند.

۳- ترور به منظور جلب توجه رسانه‌های عمومی و ایجاد ترس و اضطراب عمومی انجام می شود.

۴- تروریست‌ها از ابزارهای نامتعارف و متعارف به شیوه های نادرست و غلط برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

  • تروریست: فردی است که برای پیشبرد اهداف خود متوسل به ترور می شود که فاعل آن می‌تواند فرد، گروه ،دولت یا دولت ها باشد.

ترور در نگاه تاریخی مراحل متفاوتی دارد که بر اساس وقایع پیش آمده می‌توان آن را بدین گونه توصیف کرد:

مرحله اول: این مرحله تا حدودی همزاد با تشکیل حکومت و دولت می باشد. اولین نهاد تروریستی به ثبت رسیده منتسب به فیثاغورس* است. وی به دنبال شکست سیاسی از رقیب خود به جزیره سیسیل* رفت و گروهی را برای کسب مجدد قدرت و انجام اقدامات غیرقانونی فعال می‌نماید.

مرحله دوم: همزمان با انقلاب فرانسه مرحله دوم ترور آغاز و دارای دو بعد عملی و روانی است.در بعد روانی، ناهنجاری های روانی و جو رعب و وحشت عمومی به دلیل ناآرامی ها از بین رفته و امنیت جامعه به خطر افتاده و به دنبال آن ساختار سیاسی حکومت و عملکرد گروه ها نیز دستخوش تغییر جدی می گردد.امور سیاسی، اقتصادی و در نهایت قدرت اداره امور با امواج حاصل از مسائل اجتماعی هر زمان در اختیار گروهی قرار گرفت. فعالان سیاسی آموختند که می‌تواند با ایجاد موج در جامعه به اهداف خود برسند.

مرحله سوم: از نیمه دوم قرن بیستم آغاز گردید. در این زمان ضمن مجهز شدن تروریست ها و حکومت ها به روش و ابزارهای نوین و پیچیده اقدامات تروریستی با حمایت دولت‌های حامی به عنوان یک اقدام انقلابی مشروعیت سیاسی یافت.

مرحله چهارم: مرحله جدیدی است که در حال شکل گیری و تکمیل است که به طور کاملاً با مراحل قبلی تفاوت دارد. اهداف همان اهداف قبلی است ولی اقدامات بسیار پیچیده و طراحی های بسیار دقیق و اثبات یک رخداد تروریستی بسیار دشوار میباشد. در این روش رویارویی مستقیم کمتر مشاهده می‌شود و فعالیت‌های تروریستی قالب پنهان به خود می‌گیرند و در نهایت موجب عملیات و اقدامات تروریستی اطلاعات محور می گردند. در نتیجه تمامی روابط فیمابین ملل و حکومت ها تحت تاثیر تروریسم پنهان اداره میگردد.

ویژگی تروریسم پنهان؛

۱. گستردگی عملیات و شمار زیاد قربانیان

۲. هماهنگی و یکپارچگی بی نقص در اجرای عملیات

۳. حرفه ای بودن و عدم نشر اطلاعات از تروریست ها

۴. تعهد تروریست ها در رسیدن به اهداف تعیین شده حتی به قیمت جان شان

۵. استفاده از رسانه های گروهی برای حل مسئله و پخش خبر و تبلیغ اهداف تروریستی

 

 

  • انواع تروریسم:

۱.تروریسم ناسیونالیستی

۲.تروریسم سیاسی یا مکتبی

۳.تروریسم جهانی

v تروریسم ناسیونالیستی:

ناسیونالیست به فردی گفته می‌شود که خود را وقف گروهش کرده و تعصب زیادی نسبت به آن دارد. عاملان این نوع تروریسم افراد یا گروه هایی با ایده و اهداف استقلال‌طلبان اند.

v تروریسم سیاسی:

هدف از تروریسم مکتبی یا سیاسی متقاعد ساختن یا شستشوی مغزی افراد به منظور انجام ترور یا سرکوب و فرمانبرداری از قوانین سختگیرانه یا مشارکت در فعالیت های یک مکتب سیاسی است و یا اعمال مجازات های روشمند، ارتباط رسانه ای، انحصار طلبی و ایجاد مراکز تربیتی برای مخالفان است.

v تروریسم دارای دولت حامی:

شاخه ای از تروریسم سیاسی است که معمولاً گروه‌های تروریستی به وسیله دولت حمایت مالی می‌شوند. این گروه‌های تروریستی در حملات خشونت آمیز و و سرکوب عمومی مردم یک کشور دخالت دارد.

v تروریسم جهانی:

از دهه ۹۰ میلادی به بعد تروریسم شکل گسترده و جهانی به خود گرفت و در حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به اوج خود رسید. برای این نوع تروریسم مرز وجود ندارد و اهداف آن بین المللی است. مجریان آن در نقاط مختلف دنیا به شکل زنجیره ای مستقل برای برای رسیدن به اهداف مشترک تلاش می‌کنند و از آخرین پیشرفت های فناوری در رسیدن به اهداف مورد نظر خود استفاده می کنند.

انواع تروریسم جهانی:

۱. تروریسم فناوری داده ها

۲. تروریسم هسته ای

۳. تروریسم مواد مخدر( نارکو تروریسم)

۴. تروریسم شیمیایی( کمو تروریسم)

۵. تروریسم محیط زیست( اکو تروریسم)

۶. تروریسم زیستی (بیوتروریسم)

 

v تروریسم فناوری داده ها(نرم افزاری):

حمله یا تهدید به حمله نامشروع به شبکه های رایانه ای و اطلاعات ذخیره‌شده روی آنها به قصد ایجاد رعب و وحشت یا وادار کردن افراد جامعه هدف به انجام یک کار.

v تروریسم هسته ای:

سوء استفاده از مواد هسته‌ای به عنوان تاکتیکی تروریستی گفته میشود. این نوع تروریسم دربرگیرنده حمله به تاسیسات هسته‌ای یا خرید و تولید سلاح هسته ای و یا یافتن راهی برای پخش تشعشات رادیواکتیو* است.

v تروریسم مواد مخدر(نارکو تروریسم):

گروه ها و یا کشورهای از قاچاق مواد مخدر برای رسیدن به برخی از اهداف خود بر بهره می‌جویند. سود حاصل از تجارت بین المللی مواد مخدر به اندازه تجارت نفت بوده و کنترل ژئوپلتیک* شبکه های مواد مخدر به اندازه کنترل لوله های نفت و گاز اهمیت استراتژیک دارد.

v تروریسم شیمیایی:

به کارگیری مواد شیمیایی به عنوان یک سلاح توسط افراد یا گروه ها برای تهدید و آسیب رسانی یا کشتار مردم بیگناه به منظور دستیابی به اهداف سیاسی و اقتصادی و عقیدتی یا مذهبی می‌باشد.

v تروریسم محیط زیست(اکو تروریسم):

اکو تروریسم در توصیف خشونت در حیطه نگرانی‌های مربوط به دوست داران با حامیان تندرو محیط زیست شکل گرفته است.

v تروریسم زیستی(بیوتروریسم):

افکار و اعمال بیوتروریستی همواره در اقوام مهاجم، افزون طلب ،رقبای سیاسی و اقتصادی از یک طرف و افکار مداخله گرانه یا تلافی‌جویانه در افراد ،گروه ها ،ارتش‌ها ،دولت‌ها و شخصیت‌های مورد تهدید از طرف دیگر از هزاران سال پیش وجود داشته است.

«بیو تروریسم را می توان به کارگیری عمدی یا استفاده تهدیدآمیز از عوامل بیولوژیکی (مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، پریون ها* و دیگر اجرام زیستی )،سموم یا مانند آنها و دیگر موجودات زنده به منظور گسترش ترس و وحشت یا تضعیف افراد گروه یا جمعیتی خاص، به دلایل مذهبی ،سیاسی، ایدئولوژیک*، اقتصادی و یا شخصی تعریف کرد.»

در حال حاضر با توجه به تغییر معماری سیاسی در جهان الگو های بنیادی اهداف تروریستی نیز دگرگون شده و می توان از آن به عنوان ابزاری در دست دیپلماسی اعمال زور، شروع جنگ های جدید و یا سرآغاز پایه‌گذاری جهان نوین یاد نمود.

تروریسم کنونی با الگو ها و مصادیق خود در فضای سایبری بیوتروریسم ،انقلاب های رنگین* و... به پدیده‌ای نوین با نام ابر تروریست ایجاد شده که تمام موازنه های قدرت را تحت شعاع خود قرار داده است. در میان مورد های مختلف ابر تروریسم و بیوتروریسم ویژگی‌های خاصی دارد و گرایش به آن به دلیل الهام از طبیعت گستردگی دامنه تهدید و میدان عمل، توجه همگان را به خود جلب کرده است.


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 66

پکیج کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم  *کسب درآمد از اینترنت روزانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده*  آپدیت جدید آبان ۱۴۰۲  ((آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و تست ...

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

نام کتاب : از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای نویسنده : زیگ زیگلار مترجم : زینب فرجی و مصطفی عابدینی فرد فرمت : pdf ... ...

فرمول موتور شور خودرو

فرمول موتور شور خودرو

اسپری موتورشور یکی از عواملی که باعث طولانی شدن، عمر مفید موتور اتومبیل شما خواهد شد تمیز و نحوه درست کار کردن موتور خودرو می باشد. هم چنین داشتن موتور سالم در کاهش آلایندگی های تولید شده نیز سهم بسزایی را خواهد داشت. با توجه به توضیحات ذکر شده سعی بر آن داشته باشید تا ... ...

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

عنوان کتاب: 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه نویسنده: مارک سیلورمن مترجم: حسام امامی گوینده: علی بهرامی فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 27 حجم کل فایل ها: 105 مگابایت مدت زمان پخش: 4 ساعت و 15 دقیقه زبان: فارسی توضیحات: کتاب صوتی مهارت های ... ...

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا 200,000 تومان با تخفیف 50% فقط 100,000 تومان پنل «پنل نمایندگی ارائه خدمات مجازی، سوشال مدیا» بمب مجازی مدیریت: سوشال مدیا فرمت: pdf، آدرس پنل، ویدئویی mp4 تیم برنامه نویسی: سوشال مدیا سال انتشار: پنل ... ...

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کتاب‌های مرتبط                                          فیلم ذهن تغییر یافته                   نکته های ... ...

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز معرفی کتاب صوتی راز موفقیت در کتاب صوتی راز موفقیت نوشته آنتونی رابینز، به شما راه حل‌هایی پیشنهاد می‌شود تا بتوانید آنچه را که دوست دارید، بدست آورید، ضمن اینکه آنچه را که دارید حفظ کنید. این کتاب راهنمایی عملی برای ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما