سایت http://30book.4kia.ir سایت دانلود کتاب ,دانلود مقاله,دانلود تحقیق ,دانلود گزارش کاراموزی ,دانلود طرح توجیهی ,دانلود پروژه ,دانلود پاورپوینت ,دانلود جزوه وغیره

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 817
  • بازدید دیروز : 3234
  • بازدید کل : 1731571

دانلود مقاله مواد تشکیل دهنده ی شوینده های البسه و پارچه


دانلود مقاله مواد تشکیل دهنده ی شوینده های البسه و پارچه با فرمت ورد ودر 15 صفحه قابل ویرایش قسمتی از متن مقاله

 

چکیده ی مقاله یک جز اصلی مواد شوینده مایع بر پایه ی سورفاکتانت‌ها می‌باشد که گرد و غبار از پارچه حذف می کند و آن را پاکیزه می‌کند.ترکیبی از سورفاکتانت‌های آنیونی و غیریونی به طور رایج در این محصولات جهت افزایش کارایی محصول،استفاده می‌گردد.به طور کلی،سورفاکتانت‌های آنیونی جهت حذف گرد و غبار و سورفاکتانت‌های غیر یونی جهت پاک کنندگی روغن و چربی استفاده می‌شوند.دیگر مواد تشکیل دهنده در یک فرمول شوینده ی پارچه و البسه در این مقاله شرح داده می‌شود.

 

مواد تشکیل دهنده ی شوینده های البسه و پارچه:

  1. سورفاکتانت‌ها
  2. Builders( نرم کننده های آب)
  3. قلیا
  4. ANTI-REDEPOSITION AGENTS( عوامل ضد ته نشینی مجدد رسوب)
  5. آنزیم‌ها
  6. سفید کننده‌های با اکسیژن فعال
  7. عوامل ضد میکروبی
  8. نرم کننده‌های پارچه
  9. اسانس
  10. OPTICAL BRIGHTENERS(شفاف کننده‌های نوری)
  11. نگه دارنده‌ها
  12. HYDROTROPE
  13. کمک کننده های فرایند
  14. FOAM REGULATORS(تنظیم کننده های فوم)
  15. CORROSION INHIBITORS (بازدارنده های خوردگی)

 

 

1-سورفاکتانت ها

uسورفاکتانت‌ها ،مواد فعال پاک کننده هستند که سه نقش اصلی و مهم دارند:

  • نفوذ دادن آب در پارچه و خیساندن
  • آزادسازی چرک و گرد و غبار (با کمک فعالیت‌های مکانیکی ماشین لباسشویی)
  • امولسیون کردن چرک و آلودگی و پخش نگه داشتن آن‌ها در محلول شستشو

 

uسورفاکتانت‌ها چگونه فعالیت می کنند؟

سورفاکتانت‌ها در یک مولکول خود،دو دامنه (دنباله) دارند: یک دنباله،سر آبدوست و قطبی و دنباله‌ی دیگر، دم آب گریز و چربی دوست.

عملکرد پایه ای سورفاکتانت به این گونه است که سر قطبی آن با سطوح و مواد قطبی به خوبی فعل و انفعال دارد و سر غیرقطبی آن با سطوح و مواد غیرقطبی.

- نفوذ دادن آب در پارچه و خیساندن: (شکل1)

آب،کشش سطحی بسیار بالایی دارد و مواد روی سطح آن می ماند.وقتی یک شوینده به آب اضافه می‌شود،مولکول‌های سورفاکتانت نزدیک به سطح اب تجمع می‌یابند زیرا دم غیرقطبی سورفاکتانت تمایل به دور شدن از آب دارد.از آنجا که سورفاکتانت پیوند بین مولکول‌های آب را می‌شکند،مولکول‌های آب می‌چرخند و مولکول‌های بیشتری از سورفاکتانت در سطح قرار می‌گیرند.چون حالا کشش سطحی آب کاهش یافته است و می‌تواند به سطوح رطوبت ناپذیر مثل پارچه‌ها نفوذ می‌کند.

 

 

- آزادسازی چرک و گرد و غبار (با کمک فعالیت‌های مکانیکی ماشین لباسشویی):

آب و روغن معمولا امتزاج ناپذیرند.آب یک سطح قطبی است در حالی که روغن یک سطح غیرقطبی است.بنابراین،در حضور مقدار بالا و کافی مولکول‌های سورفاکتانت ،چربی می تواند کامل امولسیون شده و در آب پخش شود.

بدین ترتیب،قسمت قطبی مولکول سورفاکتانت جذب آب می‌شود و قسمت غیرقطبی سورفاکتانت جذب چربی و روغن می‌شود.مولکول‌های سورفاکتانت پیرامون چربی تجمع می‌یابند و فرم های میسلی کروی در می‌آیند.این فرایند تا زمانی که مولکول‌های سورفاکتانت در دسترس باشند ادامه می‌یابد و چربی‌ها در آب پراکنده می‌شوند.

مثال‌ها:

سورفاکتانت‌ها مشتق از روغن‌های گیاهی،مواد پتروشیمیایی،چربی‌های حیوانی و یا ترکیب این‌هاست.سه نوع اصلی سورفاکتانت‌ها در محصولات شوینده استفاده می شود: آنیونی،غیریونی،کاتیونی.

*سورفاکتانت‌های آنیونی: دارای سر قطبی بار بار منفی هستند.بار منفی سر آن،با کاتیون سدیم به وجود آمده فرایند ساخت به تعادل می‌رسد.هم چنین،این قطب منفی با دیگر کاتیون‌ها نیز واکنش می‌دهد،که این کاتیون‌ها در آب هستند مثل منیزیم و کلسیم که به طور موثری فعالیت مولکول‌های سورفاکتانت را غیرفعال می‌کنند.آب سخت حاوی این گونه کاتیون‌هاست.

سورفاکتانت‌های آنیونی رایج‌ترین نوع سورفاکتانتی است که در شوینده ها استفاده می شود.آن ها در امولسیون کردن چربی،خاک رس،باقیمانده‌ی نرم کننده‌ی پارچه و ایجاد کف نقش بسزایی دارند.سورفاکتانت‌های آنیونی از جمله: آلکیل سولفونات ‌های خطی،آلکیل آریل سولفونات‌ها مثل دو دسیل بنزن سولفونات و الکل اتر سولفات‌ها مثل لاریل اتر سولفات می‌باشند.

*سورفاکتانت‌های غیر یونی: یک سر غیرقطبی خنثی دارد و بنابراین در آب سخت با یون ها و ذرات باردار غیرفعال نمی‌شوند.این سورفاکتانت‌ها گاهی در محصولات با کف کم استفاده می‌شوند.این سورفاکتانت‌ها می توانند در کنار سورفاکتانت‌های آنیونی استفاده گردند.مانند الکل‌های اتوکسیله.

*سورفاکتانت‌های کاتیونی: یک سر قطبی با بار مثبت دارند.این سورفاکتانت‌ها به طور کلی یک شوینده اولیه به حساب نمی‌آیند اما در نرم کننده‌های پارچه استفاده می‌شوند و نقش آنتی باکتریالی متوسط هم دارند.مانند: ترکیبات آمونیوم کواترنری بلند زنجیر .متداول است که بیش از یک نوع سورفاکتانت در محصولات شوینده استفاده شود.و این مورد به این دلیل است که سورفاکتانت‌ها عملکرد یک دیگر را تقویت می‌کنند.و قدرت پاک کنندگی در مقایسه با دو سورفاکتانت بیشتر می‌شود.این در حالی است که سورفاکتانت‌های کاتیونی و آنیونی بخاطر سرهای غیرهمنامشان با هم سازگاری ندارند.

2-نرم کننده های آب(Builders)

موادی هستند که فعالیت سورفاکتانت را افزایش می دهند.برای مثال،biulder های مختلف آب را نرم می کنند و کمک می کنند تا مواد آلوده و چرک در آب پراکنده شوند و آلودگی دوباره برنگردد.این مواد باعث قلیاییت می شود که باعث انحلال پذیری آلودگی های روغنی می‌شود.

آب ذاتا و به طور طبیعی دارای یون‌های مثبت است که غلظت دو تا از این یون‌ها :Ca2+ و Mg2+ تعیین کننده‌ی سختی آب است. Ca2+ و Mg2+ می‌توانند با سورفاکتانت‌های آنیونی واکنش دهند که منجر به کاهش فعالیت سورفاکتانت و پاک کنندگی آن می‌شود.و یا منجر به ایجاد رسوب روی پارچه و داخل ماشین لباسشویی می‌شوند.هم چنین کلسیم ممکن است با لکه‌ها و چرک پیوند دهد لذا آب سخت،فعالیت سورفاکتانت را کاهش می‌دهد.

Builderها با تشکیل کمپلکس با کلسیم و منیزیم آب را نرم می‌کنند.وقتی این کاتیون‌ها کمپلکس تشکیل می‌دهند مانع تداخل عملکرد سورفاکتانت‌ها می‌شوند.


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 91

پکیج کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم  *کسب درآمد از اینترنت روزانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده*  آپدیت جدید آبان ۱۴۰۲  ((آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و تست ...

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

نام کتاب : از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای نویسنده : زیگ زیگلار مترجم : زینب فرجی و مصطفی عابدینی فرد فرمت : pdf ... ...

فرمول موتور شور خودرو

فرمول موتور شور خودرو

اسپری موتورشور یکی از عواملی که باعث طولانی شدن، عمر مفید موتور اتومبیل شما خواهد شد تمیز و نحوه درست کار کردن موتور خودرو می باشد. هم چنین داشتن موتور سالم در کاهش آلایندگی های تولید شده نیز سهم بسزایی را خواهد داشت. با توجه به توضیحات ذکر شده سعی بر آن داشته باشید تا ... ...

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

عنوان کتاب: 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه نویسنده: مارک سیلورمن مترجم: حسام امامی گوینده: علی بهرامی فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 27 حجم کل فایل ها: 105 مگابایت مدت زمان پخش: 4 ساعت و 15 دقیقه زبان: فارسی توضیحات: کتاب صوتی مهارت های ... ...

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا 200,000 تومان با تخفیف 50% فقط 100,000 تومان پنل «پنل نمایندگی ارائه خدمات مجازی، سوشال مدیا» بمب مجازی مدیریت: سوشال مدیا فرمت: pdf، آدرس پنل، ویدئویی mp4 تیم برنامه نویسی: سوشال مدیا سال انتشار: پنل ... ...

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کتاب‌های مرتبط                                          فیلم ذهن تغییر یافته                   نکته های ... ...

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز معرفی کتاب صوتی راز موفقیت در کتاب صوتی راز موفقیت نوشته آنتونی رابینز، به شما راه حل‌هایی پیشنهاد می‌شود تا بتوانید آنچه را که دوست دارید، بدست آورید، ضمن اینکه آنچه را که دارید حفظ کنید. این کتاب راهنمایی عملی برای ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما