سایت http://30book.4kia.ir سایت دانلود کتاب ,دانلود مقاله,دانلود تحقیق ,دانلود گزارش کاراموزی ,دانلود طرح توجیهی ,دانلود پروژه ,دانلود پاورپوینت ,دانلود جزوه وغیره

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 472
  • بازدید دیروز : 3234
  • بازدید کل : 1731226

دانلود مقاله تئوری انتخاب


دانلود مقاله تئوری انتخاب با فرمت docx ودر 30 صفحه قابل ویرایش

قسمتی از متن مقاله تئوری انتخاب

درباره نویسنده کتاب تئوری انتخاب

ویلیام گلسر دکتر و روانپزشک معروف آمریکایی متولد سال 1925 میلادی،:
«دکتر ویلیام گلسر روانپزشک پیشرو و شهیر بین المللی است. اگر چه نام او از سال 1965 به خاطر ابداع واقعیت درمانی در عرصه روانپزشکی معروف شد، امروزه نام گلسر با تئوری انتخاب و کاربست های گسترده آن در قلمروی بهداشت روانی، آموزش و پرورش و مدیریت نیروی انسانی بیشتر عجین شده است.

او در سال های 1954 تا 1957 دوره روان پزشکی خود را در بیمارستان معلولان جنگی لس آنجلس غربی و در دانشگاه UCLA گذراند و تحت تاثیر آموزه های استادش دکتر هرینگتون از روان پزشکی سنتی فاصله گرفت.»
او از آن به بعد تمام عمر خود را در مورد واقعیت درمانی و تئوری انتخاب گذراند و به سال شمسی در 1392 فوت کرد.
محتوای کتاب تئوری انتخاب:

کتابی که قرار است زندگی شما را به طرز مثبتی عوض کند و شما را به سمت شادی و به دست گرفتن کنترل زندگی خودتان ببرد؛ به جز بخش پیشگفتار، مقدمه و پیوست که در انتهای آن است، دارای سه بخش است:
- بخش اول: نظریه
- بخش دوم: کاربست تئوری در عمل
- بخش سوم: کاربست
مقدمه کتاب تئوری انتخاب به قلم ویلیام گلسر

موضوع این کتاب اهمیت روابط خوب در زندگی شاد و رضایت بخش است. در این کتاب تاکید می کنم که اگر بیمار نیستیم، اگر از فقر شدید رنج نمی بریم و تحت تاثیر عوارض ناشی از کهنسالی قرار نگرفته ایم، وجود مشکلات دیگر انسانی مانند خشونت، بزهکاری، بد رفتاری با کودکان، بدرفتاری با همسر، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، شیوع روابط جنسی زودهنگام و خالی از عشق و مشکلات هیجانی، همگی ناشی از روابط ناخشنود است. این کتاب توضیحی است درباره علت وقوع این ناخشنودی و راهنمایی در انجام اقداماتی که به ما کمک می کند بهتر با هم به تفاهم برسیم و با یکدیگر کناربیاییم.

من بر چهار رابطه مهم" که همه آنها نیازمند بهبودی اند" تاکید می کنم؛ این چهار رابطه عبارتند از:رابطه زن و شوهر، رابطه والدین و فرزند، رابطه معلم و شاگرد و رابطه کارفرما و کارمند. به اعتقاد من اگر روابط را بهبود نبخشیم، در کاهش هیچ یک از مشکلاتی که در بالا اشاره کردیم، توفیق چندانی نخواهیم یافت.
ابتدا چنین ادعای گشترده ای را کمی گستاخانه می دیدم اما قبل از انتشار این کتاب، به پژوهش های جدیدی برخوردم که قویا تئوری انتخاب مرا تایید می کرد؛ به ویژه نوجوانان برای اجتناب از رفتار های خود تخریبگر، به روابط والد- فرزندی و معلم- شاگردی خوبی نیاز دارند.

پیشنهاد من این است که پژوهشگران بر این موضوع تمرکز کنند که چطور همسران می توانند از زندگی مشترک خود رضایتمندی بیشتری به دست آورند؛ موضوعی که به تصور من در ایجاد پیوند بین والدین و فرزندان عاملی اساسی است. سال ها پیش در شیکاگو، کشیشی به نام جان می شناختم؛ وی نکته ای را گوشزد کرد که هیچ گاه فراموش نمی کنم. اوگفت:
"بهترین کاری که والدین می توانند برای فرزندشان انجام دهند این است که به یکدیگر عشق بورزند"

کتاب تئوری انتخاب (درآمدی بر روانشناسی امید) اثر دکتر ویلیام گلسر (William Glasser) در مورد روانشناسی نوین آزادی شخصی است. و در ایران نیز توسط انتشارات سایه سخن با ترجمه دکتر علی صاحبی منتشر شده است.
دکتر ویلیام گلسر درکتاب تئوری انتخاب یک روانشناسی جدید را ارائه می دهد که، اگر به کار گرفته شود، می تواند ناتوانی گسترده ما در مورد کنارآمدن با یکدیگر را متوقف کند. ناتوانی که تقریبا منبع تمام بدبختی ها و ناراحتی ها است.
گلسر در کتاب تئوری انتخاب توضیح می دهد که برای پیشرفت در روابط انسانی، ما باید مجازات و تنبیه کردن و روانشناسی کنترل خارجی - که تخریب کننده روابط است را رها کنیم.
برای مثال او می گوید اگر در حال حاضر در یک رابطه ناخوشایند هستید، به احتمال زیاد یکی از شما یا هر دو نفر از روانشناسی کنترل خارجی در روابط خودتان استفاده می کند. و نشان می دهد که بدبختی همیشه مربوط به روابط نامطلوب فعلی است.
برخلاف آنچه ممکن است باور کنید، مشکلات شما مربوط است به الان، و هرگز به گذشته مربوط نمی شود.هیچ کس نمیتواند چیزی که در دیروز رخ داده است را عوض کند، اما می تواند رفتارهای اکنون و فردای خود را انتخاب کند.

**تئوری انتخاب ویلیام گلسر به ما می گوید که: همه رفتارها از درون ما برانگیخته می شوند و معطوف به هدفی هستند.

- هدف هر رفتار، ارضای یکی از پنج نیاز اساسی ما است:

1- بقا و زنده ماندن

2-عشق و احساس تعلق
3- قدرت
4- تفریح
5-آزادی
پیشگفتار

کتاب تئوری انتخاب در واقع مانیفست رویکرد روانشناسی مثبت گرای تئوری انتخاب و واقعیت درمانی در گستره روان پزشکی و روان شناسی و علوم رفتاری است. ویلیام گلسر در سال 1965 نظریه جدیدی در خصوص آسیب شناسی روانی و اختلالات رفتاری و روانی و روش درمان آن ارائه نمود و آن را واقعیت درمانی -Reality Therapy- نامید.
در این کتاب ویلیام گلسر متهورانه در برابر رویکرد مسلط سنتی روان-تحلیل گری موضع گیری کرده و ادعا می کند: "زیر ساخت های اصلی اختلالات روان شناختی و نشانه های مرضی بیماران، نه تجربه های گذشته یا سرکوب ها و خاطرات واپس رانده شده به حوزه ناخودآگاه فرد، که مسئولیت گریزی و نادیده انگاری واقعیت است"
گلسر راه درمان بیماران و کاهش رنج های روانی اعم از کلیه اختلالات و روان آزردگی و اختلالات روان پریشی (Psychosis) را ترکیب معادل شفقت و مهربانی و آموزش انظباط برای دعوت کردن فرد روان رنجور به مسئولیت پذیری بیشتر به منظور ارضای نیازهای خود و رویارویی با واقعیت های زندگی (به جای فرار از آن ها یا انکار واقعیت با دلیل تراشی و توجیه قربانی و ناتوان پنداشتن خود) می داند.

او از سال 1965 پیوسته همانند دیگر نظریه پردازان، نظریه واقعیت درمانی را در حوزه های مختلف آزمود که به بسط واقعیت درمانی منتهی شد. او سپس در سال 1994، تئوری انتخاب را به عنوان پشتیبان رویکرد واقعیت درمانی ارائه کرد. به طور کلی تئوری انتخاب توضیح میدهد که افراد چرا و چگونه رفتار می کنند. این تئوری شیوه کارکرد مغز آدمی را برای صدور رفتار تببین می کند.

 


تئوری انتخاب معتقد است هر آنچه از ما سر می زند یک رفتار است

- غذا خوردن یک رفتار است
- دعوا کردن یک رفتار است
- دیر سر قرار رفتن یک رفتار است
- خشمگین شدن یک رفتار است
- غمگین شدن و افسرده شدن یک رفتار است
- نگران و مضطرب شدن یک رفتار است
- هذیان یک بیمار سایکوز نیز یک رفتار است!

همانطور که قبل تر اشاره شد همه رفتار ها به دنبال هدفی هستند، که یکی از پنج نیاز اساسی را برطرف کنند.
تئوری انتخاب معتقد است هنگامی که افراد در ارضای نیازهای خود ناکام می شوند، دست به رفتار می زنند. یعنی رفتار و عمل خاصی را انتخاب می کنند تا شاید بدان وسیله نیازشان را برآورده کنند. این رفتار هدفمند است و هدفش ارضای نیاز مورد نظر است.
چنانچه فرد، برای ارضای نیازهایش روش های موثر را پیدا نکند، دست به رفتار های گوناگون می زند که در روانشناسی رایج به این رفتار های نارکارآمد و ناموثر برچسب بیماری می زنند: مضطرب، افسرده، خشمگین، منزوی و...


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ فروردین ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 42

پکیج کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم  *کسب درآمد از اینترنت روزانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده*  آپدیت جدید آبان ۱۴۰۲  ((آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و تست ...

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

نام کتاب : از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای نویسنده : زیگ زیگلار مترجم : زینب فرجی و مصطفی عابدینی فرد فرمت : pdf ... ...

فرمول موتور شور خودرو

فرمول موتور شور خودرو

اسپری موتورشور یکی از عواملی که باعث طولانی شدن، عمر مفید موتور اتومبیل شما خواهد شد تمیز و نحوه درست کار کردن موتور خودرو می باشد. هم چنین داشتن موتور سالم در کاهش آلایندگی های تولید شده نیز سهم بسزایی را خواهد داشت. با توجه به توضیحات ذکر شده سعی بر آن داشته باشید تا ... ...

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

عنوان کتاب: 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه نویسنده: مارک سیلورمن مترجم: حسام امامی گوینده: علی بهرامی فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 27 حجم کل فایل ها: 105 مگابایت مدت زمان پخش: 4 ساعت و 15 دقیقه زبان: فارسی توضیحات: کتاب صوتی مهارت های ... ...

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا 200,000 تومان با تخفیف 50% فقط 100,000 تومان پنل «پنل نمایندگی ارائه خدمات مجازی، سوشال مدیا» بمب مجازی مدیریت: سوشال مدیا فرمت: pdf، آدرس پنل، ویدئویی mp4 تیم برنامه نویسی: سوشال مدیا سال انتشار: پنل ... ...

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کتاب‌های مرتبط                                          فیلم ذهن تغییر یافته                   نکته های ... ...

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز معرفی کتاب صوتی راز موفقیت در کتاب صوتی راز موفقیت نوشته آنتونی رابینز، به شما راه حل‌هایی پیشنهاد می‌شود تا بتوانید آنچه را که دوست دارید، بدست آورید، ضمن اینکه آنچه را که دارید حفظ کنید. این کتاب راهنمایی عملی برای ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما