سایت http://30book.4kia.ir سایت دانلود کتاب ,دانلود مقاله,دانلود تحقیق ,دانلود گزارش کاراموزی ,دانلود طرح توجیهی ,دانلود پروژه ,دانلود پاورپوینت ,دانلود جزوه وغیره

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1093
  • بازدید دیروز : 1264
  • بازدید کل : 1686115

دانلود پاورپوینت بلوغ جسمانی ،چگونگی و چیستی آن فیزیولوژی ، بهداشت و روانشناسی بلوغ


دانلود پاورپوینت بلوغ جسمانی ،چگونگی و چیستی آن فیزیولوژی ، بهداشت و روانشناسی بلوغ با فرمت pptودر 47  اسلاید قابل ویرایش

قسمتی از متن پاورپوینت

بلوغ جسمانی؛ چگونگی و چیستی آن

 

بلوغ جسمانی به مجموعه تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیکی در بدن گفته می‌شود. فرایندی بیولوژیک و شامل تغییرات جسمانی است که نوجوانان هنگام گذرازدوران کودکی به بزگسالی آن را تجربه می کنند. به عبارت دیگر یکسری تغییرات جسمی‌ و روانی که سلسله‌وار به دنبال هم اتفاق می‌افتد و نهایتاً در پایان این دوره، « نوجوان» زمینه و آگاهی کافی جسمی‌ و روانی را برای «زن یا مرد شدن» پیدا می‌کند.

بلوغ به ویژه برای دختران دوره ی بسیار مهم و حساسی در زندگی به شمار می رود. آنان با ورود به سن بلوغ شاهد تغییرات زیادی در وضعیت «ظاهری»، «روانی» و «رفتارهای اجتماعی» خود می باشند.

فیزیولوژی بلوغ

 

خصوصیات اولیه جنسی مانند رشد اندامهایی مثل رحم، تخمدانها بتدریج و آهسته و آرام در دوران طفولیت و کودکی صورت می گیرد.

اما خصوصیات ثانویه جنسی مانند رشد سینه ها و لگن خاصره یا رانها و رویش مو و... از جمله تغییراتی است که در دوران بلوغ ایجاد می شود.

علت دقیق این تغییرات هنوز در پرده ابهام است و چیزی که روشن شده این است که در ابتدای بلوغ ترکیبی از علامتهای عصبی و هورمونی پیامهای ویژه ای را به بخش هیپوتالاموس مغزمخابره می کنند که این پدیده به حساسیت بیشتر بدن نسبت به میزان بعضی از هورمونها می انجامد و رشد جسمانی و جنسی سریعتری را سبب می‌شود.

هیپوتالاموس، غده هیپوفیز را که غده رهبر بدن نیز خوانده می شود تحریک می‌کند و هیپوفیز با ترشخ دو هورمون «گونادوتروپیک» ((FSH , LHسایر غده های بدن را تحت تاثیر قرار میدهد که بدین ترتیب بلوغ آغاز میشود.

در دختران غدد فوق کلیه ای هورمونهایی که سبب رشد موهای بدن می شود را ترشح می کنند.

تخمدانها نیز هورمونهای استروژن و پروژسترون را تولید کرده که نقش عمده ای در رشد پستانها و اندامهای جنسی زنانه و کنترل چرخه عادت ماهیانه دارند .

بطور مثال یکی از هورمونهای استروژن، هورمون استرادیول است که توسط تخمدانها ترشح شده و باعث کلان شدن پستانها و عریض شدن رانها می گردد و علاوه بر آن تغییراتی را در قشرهای چربی زیر جلد و نسج خود جلد بوجود می آورد.

هورمونهای ترشح شده از تخمدانها فقط برای بوجود آوردن اندامهای زنانه نیستند بلکه آنها در تعامل مستقیم با سیستم عصبی، بر رفتارهای دختران نیز تأثیر می گذارند.

گفتنی است که پیش از آغاز بلوغ، هورمونهای جنسی به میزان کم و بیش یکسانی در بدن دختران و پسران وجود دارد که با آغاز بلوغ، هورمونهای جنسی ترشحشان تغییر کرده و نسبت استروژن به اندروژن در بدن دختران افزایش می‎یابد و در بدن پسران عکس این کار صورت می‎پذیرد.

بلوغ ازچه زمانی آغاز می شود؟

سن آغاز بلوغ در افراد مختلف متفاوت می باشد . بنابراین صحبت درباره سن «معمول» شروع بلوغ تا حدودی گمراه کننده است.دردختران بلوغ زودرس در۷ سالگی و بلوغ دیررس در ۱۳سالگی آغاز می شود.در پسران بلوغ زود رس در9.5 سالگی و بلوغ دیررس در13.5سالگی آغاز می شود. ولی درکل فرایند بلوغ به ۲ تا ۵ سال زمان برای کامل شدن نیاز دارد به طور کلی ،بلوغ در دختران ۲ سال زودتر آغاز می شود و پایان می پذیرد.

چه نوع تغییراتی در دوران بلوغ بوجود می آید ؟

بلوغ حد اقل دارای ۴ نوع پیشرفت جسمانی است.

اولین نشانه های بلوغ رشد سریع و ناگهانی نوجوان است. در این دوران قد و وزن نوجوان به سرعت افزایش می یابد. در نقطه اوج رشد ، بدن نوجوان مانند بدن نوزاد رشد می کند.

دومین تغییر فیزیکی ، کامل شدن ویژگی های اولیه جنسی یا سیستم تناسلی است .

سومین تغییر تکامل ویژگی های ثانویه جنسی است. ویژگی های ثانویه جنسی ویژگی هایی هستند که سبب تمایز مردان از زنان می شوند.

چهارمین تغییر فیزیکی در دوران بلوغ تغییر ریخت بدنی است . بدن نوجوانان چه دختر و چه پسر دارای ماهیچه ها و چربی بیشتری می شود . ولی این افزایش در دختران و پسران دارای سرعت متفاوتی است ، بطوریکه در پایان دوران بلوغ نسبت عضله به چربی در بدن پسران ۳ به۱ است، درصورتی که در دختران میزان عضله و چربی با یکدیگر برابراست .

تغییرات جسمی دوره بلوغ دختران چیست؟

تغییرات جسمی بلوغ در دختران همزمان با تغییرات هورمونی به ترتیب شامل جوانه زدن نوک پستان ها و رشد آنها، سریع شدن رشد، پیدایش موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل و عادت ماهیانه است.

 

رشد پستان ها:

اولین نشانه بلوغ در دختران، جوانه زدن پستان ها است که معمولا در سنین بین 7.5 تا 12.5 سالگی روی می دهد. البته به طور متوسط در 9.5 سالگی پستان ها رشد می کنند..

در طول بلوغ تخمدانها شروع به ترشح هورمونهای استروژن و پروژسترون می کنند که به بافت همبند در سینه اجازه تجمع چربی مناسب برای حجم مناسب سینه ها را می دهد. جوانه زدن پستان ها از نوک پستان شروع می شود . در طول این زمان سیستم مجاری شیر نیز شروع به رشد کرده و اندازه پستان افزایش می یابد. برای بسیاری از دختران جوان این رشد اولیه بافت سینه می تواند دردناک باشد

رشد قد:

دومین تغییر مهم بلوغ افزایش سرعت رشد جسمی(جهش رشد) است. رشد سریع را به صورت قد کشیدن می توان دید. قد دخترها در زمان بلوغ، در طی یک سال، 6 تا 11 سانتی متر بیشتر می شود. این رشد سریع معمولا 2 سال بعد از جوانه زدن پستان ها و یک سال قبل از شروع عادت ماهیانه اتفاق می افتد. بعد از شروع عادت ماهیانه سرعت رشد قد کند شده و معمولا بیشتر از 6 سانتی متر افزایش نمی یابد. در مواردی که کوتاهی غیر طبیعی قد به دلیل کمبود هورمون رشد وجود دارد، مراجعه به متخصص غدد و اقدامات درمانی باید قبل از شروع عادت ماهیانه انجام شود.

 

رویش موهای زائد:

در حدود 5/13 سالگی موهای زائد در ناحیه تناسلی(فرج) و زیر بغل رشد می کند. همچنین میزان عرق کردن نیز بیشتر می شود.

عادت ماهیانه:

آخرین مرحله بلوغ، عادت ماهیانه است که در سن 9 تا 16 سالگی و به طور متوسط در 13 سالگی اتفاق می افتد. عامل وراثت در زمان شروع عادت ماهیانه تاثیر دارد. معمولا عادت ماهیانه دختران در سنی که مادرشان، عادت ماهیانه شده است، شروع می شود اما باید در نظر داشت که عوامل دیگری مانند وضعیت تغذیه و سلامتی، شرایط جغرافیایی محل زندگی، تماس با نور و شرایط روانی نیز در سن شروع عادت ماهیانه اثر دارند. دخترانی که در مناطق گرم و یا نقاط شهری زندگی می کنند و یا چاق هستند، زودتر بالغ می شوند.

 

در پایان دوره بلوغ، تغییر فرم بدن و پیدایش هیکل زنانه رخ می‌دهد. به طوری که چربی به شکل زنانه در بدن توزیع می‌شود. یعنی لگن پهن و ران‌ها کلفت می‌شود، پستان‌ها‌ کاملاً رشد می‌کند. همچنین علاوه بر قاعدگی، رحم، مهبل و اعضای تناسلی زن نیز به اندازه کافی رشد می‌کنند. این مراحل معمولاً در ۱۸ سالگی کامل می‌شوند. بر اثر ترشحات هورمونی، فعالیت غدد چربی و عرق نیز در دختران افزایش پیدا کرده و ممکن است باعث پیدایش جوش در صورت و یا سایر اعضا بدن شود.


مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۵ تیر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 167

پکیج کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم  *کسب درآمد از اینترنت روزانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده*  آپدیت جدید آبان ۱۴۰۲  ((آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و تست ...

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

نام کتاب : از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای نویسنده : زیگ زیگلار مترجم : زینب فرجی و مصطفی عابدینی فرد فرمت : pdf ... ...

فرمول موتور شور خودرو

فرمول موتور شور خودرو

اسپری موتورشور یکی از عواملی که باعث طولانی شدن، عمر مفید موتور اتومبیل شما خواهد شد تمیز و نحوه درست کار کردن موتور خودرو می باشد. هم چنین داشتن موتور سالم در کاهش آلایندگی های تولید شده نیز سهم بسزایی را خواهد داشت. با توجه به توضیحات ذکر شده سعی بر آن داشته باشید تا ... ...

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

عنوان کتاب: 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه نویسنده: مارک سیلورمن مترجم: حسام امامی گوینده: علی بهرامی فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 27 حجم کل فایل ها: 105 مگابایت مدت زمان پخش: 4 ساعت و 15 دقیقه زبان: فارسی توضیحات: کتاب صوتی مهارت های ... ...

دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری

دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری

دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری   مجموعه نمونه سوالات استخدامی تخصصی حسابداری شامل: نمونه سوالات تخصصی حسابداری درس اقتصاد خرد ۱۸۰ عدد نمونه سوالات تخصصی حسابداری درس حسابرسی ۱۸۰ عدد نمونه سوالات تخصصی حسابداری درس اصول حسابداری ۱۷۳ ... ...

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا 200,000 تومان با تخفیف 50% فقط 100,000 تومان پنل «پنل نمایندگی ارائه خدمات مجازی، سوشال مدیا» بمب مجازی مدیریت: سوشال مدیا فرمت: pdf، آدرس پنل، ویدئویی mp4 تیم برنامه نویسی: سوشال مدیا سال انتشار: پنل ... ...

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کتاب‌های مرتبط                                          فیلم ذهن تغییر یافته                   نکته های ... ...

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز معرفی کتاب صوتی راز موفقیت در کتاب صوتی راز موفقیت نوشته آنتونی رابینز، به شما راه حل‌هایی پیشنهاد می‌شود تا بتوانید آنچه را که دوست دارید، بدست آورید، ضمن اینکه آنچه را که دارید حفظ کنید. این کتاب راهنمایی عملی برای ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما