سایت http://30book.4kia.ir سایت دانلود کتاب ,دانلود مقاله,دانلود تحقیق ,دانلود گزارش کاراموزی ,دانلود طرح توجیهی ,دانلود پروژه ,دانلود پاورپوینت ,دانلود جزوه وغیره

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 366
  • بازدید دیروز : 3234
  • بازدید کل : 1731120

دانلود مقاله MBTI


دانلود مقاله MBTI با فرمت ورد ودر 19 صفحه قابل ویرایش

قسمتی از متن مقاله

تاریخچه تستMBTI (MYERS - BRIGGS TYPE INDICATOR)

تیپ نمای مایرز- بریگز که اختصاراً MBTI نامیده می شود یک ابزار سنجش شخصیت است که تمایلات و گرایشهای فرد را مشخص می سازد و نتایج ان تفاوت های ارزشمندی را بیت افراد سالم و طبیعی مشخص می سازد. تیپ نمای مایرز بریگز به افراد کمک می کند که خودشان، انگیزه ها، توانایی های موجود و بالقوه شان را بشناسند( کندی و کندی، [1]2004).

کاتارين کوک بريگز[2] ، به شباهت‌ها و تفاوت‌هاي موجود بين شخصيت‌ها علاقه داشت و مطالعه‌اي مستقل را در اين‌باره دنبال کرد. در 1923، وي کتاب تيپ‌هاي شخصيتي يونگ را مطالعه کرد و دريافت که نظرش درباره شخصيت، مشابه نظر يونگ است. بنابراين، به همراه دخترش ايزابل بريگز مايرز[3]، ايده‌هاي کارل يونگ را بسط و گسترش داده و ايده‌هاي او را براي درک مردم پيرامونشان، به‌کار بستند. مایرز بر اساس نظریه یونگ و مشاهدات مادر خود یک آزمون کاغذ مدادی را در سال1962 تهیه نمود.یکی از انگیزه های او در این کار این بود که به افراد کمک کند تا در مورد خودشان شناخت بیشتری بدست آورند و هدف دیگر او یاری رساندن به امور جنگ بود تا این که مشخص شود افراد با تیپ های مختلف در چه موقعیت هایی قرار بگیرند که ارجح باشد و همین باعث شد تا بیست سال از عمر خود را برای کامل کردن تیپ نمای مایرز- بریگز صرف کند(شارف[4]، 1999).در سال 1975، ايزابل بريگز مايرز و «ماري مک کالي[5]»، مرکز کاربردهاي تيپ‌هاي روان شناختي براي آموزش و پرورش تیپ نماي مايرزـ بريگز را بنا نهادند و در 1979، انجمن تيپ‌هاي روان‌شناختي تأسيس شد.تیپ نماي مايرزـ بريگز، آشکارترين نتيجه عملي کار يونگ درباره شخصيت انسان است.

ویژگی های روان سنجی

ضریب آلفای آزمون اصلی(80 سؤالی) در خارج 75/0 به دست آمده است. ضریب اعتبار آزمون فعلی (60 سؤالی) با استفاده از روش اجرای مجدد، بالاتر از 80/0 بوده است.همه عبارات با کل آزمون همبستگی مثبت معنادار دارند و بررسی های بالینی و مشاهدات روان شناختی نیز روایی این آزمون را تأیید کرده اند.

موارد کاربرد آزمونMBTI

امروزه پس از سال‌ها تحقيق و توسعه، آزمون MBTI به ابزاري پركاربرد براي درک تفاوت‌هاي فردي و شخصيتي نرمال تبديل شده است زيرا الگوهاي اساسي در کارکرد بشر را توضيح مي‌دهد و براي اهدافي گوناگون مورد استفاده قرار مي‌گيرد. يكي از تفاوت‌هاي اين ابزار كه كاركرد آن را نسبت به ديگر ابزارهاي روان‌شناختي متمايز مي‌سازد، داشتن رويكرد توسعه‌اي براي فرد و سازمان است. به‌طور كلي،MBTI در موارد زير بخوبي عمل مي‌كند:

1) شناخت بهتر خود (خودشناسي)

2) شناخت بهتر ديگران و تفاوت‌هاي فردي

3) مشاوره های فردی

4) مشاوره پیش از ازدواج

5) مشاوره شغلي

6) مشاوره آموزشي ـ تحصيلي

توصیف آزمون MBTI

این آزمون یکی از معتبرترین و کاربردی ترین آزمون، در سطح جهان است. این آزمون برای تفکیک افراد نیست، بلکه تنها آزمونی است که اجازه میدهد ترجیحات افراد در مورد مفاهیم زندگی فهمیده شود. مایرز و بریگز چهار بعد شخصیتی و شانزده تیپ شخصیتی را در افراد شناسایی کردند این چهار بعد عبارت اند از :

1-درونگرايي- برونگرايي([6]E-I): اندازه‌گيري گرايش به اينکه تمرکز انرژي فرد به درون (خود) است يا بيرون (ديگران).

2-حسي- شهودي ([7]S-N): انواع اطلاعاتی را که افراد بیشتر متوجه می شوند ، دریافت میکنند و بخاطر می سپارند.

3-احساسي- فكري([8]T-F):چگونگی تصمیم گیری فرد.

4-ملاحظه‌كننده - داوري‌كننده([9]J-P): شیوه سازمان دهیدنیای بیرون، سبک زندگی که فرد میپذیرد.

 

توصیف آزمون MBTI این آزمون یکی از معتبرترین و کاربردی ترین آزمون، در سطح جهان است. این آزمون برای تفکیک افراد نیست، بلکه تنها آزمونی است که اجازه میدهد ترجیحات افراد در مورد مفاهیم زندگی فهمیده شود. مایرز و بریگز چهار بعد شخصیتی و شانزده تیپ شخصیتی را در افراد شناسایی کردند این چهار بعد عبارت اند از : 1-درونگرايي- برونگرايي( E-I): اندازه‌گيري گرايش به اينکه تمرکز انرژي فرد به درون (خود) است يا بيرون (ديگران). 2-حسي- شهودي ( S-N): انواع اطلاعاتی را که افراد بیشتر متوجه می شوند ، دریافت می کنند و بخاطر می سپارند. 3- احساسي- فكري( T-F):چگونگی تصمیم گیری فرد. 4-ملاحظه‌كننده - داوري‌كننده( J-P): شیوه سازمان دهی دنیای بیرون، سبک زندگی که فرد میپذیرد. در تيپ نماي مايرز -بريگز دو مفهوم اساسي عبارتند از: برونگرایی- درونگرایی و ادراک- قضاوت.این نظریه به چگونگي درك افراد از محيط شان و سپس قضاوت كردن با اتخاذ تصميم در مور د مشاهداتشان مي پردازد.در واقع ، اين نظريه به شيوه اي كه افراد دنياي خويش را مشاهده مي نمايند و تصميماتي بر اساس آن اتخاذ مي كنند، مربوط است. دو شيوه ادراك و قضاوت وجود دارد. دو شيوه متناقض ادراك عبارتند از: حسي و شهودی. ادراك حسي گرفتن اطلا عات با استفاده از فرايندهاي شنوايي، لامسه، چشايي و بويایی است .ادراك شهودي بر عكس ما وراي فرايندهاي حواس به پيش مي رود. افرادي كه حس را ترجيح مي دهند، اساساً مشاهده از راه حواس را در اولويت قرار مي دهند. دو شيوه متفاوت قضاوت عبارتند از: احساسي و تفكری، قضاوت احساسي، يك واکنش ذهني و اغلب در ارتباط با ارزش هاي خود فرد است. قضاوت تفكري به تحليل و عيني بودن راجع به يك ايده يا رويداد مشاهده شده اشاره مي كند. در مرحله بعدي دو شيوه ادراک؛ يعني حسي و شهودي و دو شيوه قضاوت؛ يعني احساسي و تفكري با يكديگر درآميخته، چهار تركيب دوتايي بدين صورت به وجودمی آورند: حسي و احساسي، حس و تفکری ، شهودي و احساسي و شهودي و تفكری، طبق نظريه مايرز (1993) افراد يكي از اين طبقه ها را ترجيح مي دهند. چگونگي ادراك و قضاوت افراد نه تنها بر شيوه زندگي شان تأثير مي گذارند، بلكه بر چگونگي تعامل آنان با سايرين نيز مؤثر است. افرادي كه از قابليت هاي تفكري و حسي براي درك رويدادها استفاده ميكنند ، از آنان كه عمدتاً از شهود و احساس استفاده ميكنند، بسيار متفاوت هستند. در مرحله نهايي هر يك از اين چهار تركيب دوتایی همراه با مفاهيم اساسي نظريه مايرز- بريگز ؛ يعني برونگرایی- درونگرایی و ادراك -قضاوت تركيب شده و شانزده تيپ چهارتايي را تشكيل میدهند؛ يعني يك بار برونگرايي و ادراك و بار ديگر درونگرایی و ادراك در كنار اين تركيب دوتايي قرار مي گيرند .سپس برونگرايي و قضاوت و در آخر درونگرایی و قضاوت در كنار اين چهار تركيب قرار مي گيرند و شانزده تيپ چهارتایی راتشكيل مي دهند(حسينيان، 1380).

ویژگی های افراد با هر بعد شخصیتی به طور مجزا در جداول زیر آمده است:

برون گرا ها

درون گرا

ü افرادی اجتماعی، با جرأت، با انرژی، کنجکاو و خوشبین هستند.

ü از دیگران انرژی می گیرند.

ü یادگیری بهتر از طریق کار عملی و یا بحث و گفتگو.

ü اطلاعات شخصی خود را به راحتی با دیگران در میان می گذارند.

ü بیشتر از گوش دادن حرف می زنند.

ü پیش قدم در کار و فعالیت و ایجاد رابطه.

ü افرادی محافظه کار، مستقل، تکرو و خجالتی هستند.

ü از درون خود انرژی می گیرند.

ü یادگیری بهتر با تأمل و تمرین فکری.

ü اطلاعات شخصی خود را به ندرت با دیگران در میان می گذارند.

ü بیشتر گوش می دهند و کمتر حرف می زنند.

ü غالباً ساکت و منزوی اند و متمایل به کارهای فردی یا حداکثر با دو سه نفر هستند.

 

حسی

شهودی

ü ترجیح می دهند با استفاده از چشم ، گوش و دیگر حواس پنجگانه به آنچه در اطرافشان وجود دارد توجه می کنند و آن را به خوبی درک می کنند.

ü به آنچه که مطمئن و منسجم است اعتماد می کنند.

ü خواستار دریافت اطلاعات جز به جز(گام به گام).

ü ارزش دادن به کار عملی.

ü تمرکز بر آنچه واقعیت دارد.

ü به زمان حاضر توجه دارند.

ü ترجیح می دهند با دیدن « تصویر بزرگ از آنچه هست» و تمرکز بر پیوند ها و ارتباطات موجود میان حقایق، اطلاعات را درک کنند.

ü ترجیح می دهند با درک و دیدن امکانات جدید (خلاقیت) و روش های مختلف انجام کارها، اطلاعات را جمع آوری کنند.

ü برای نوآوری و تخیل بهای فراوان قائل اند.

ü راهنمای آینده و به الهامات قلبی توجه میکنند.

 

فکری

احساسی

ü در تصمیم گیری هایشان بیشتر به نتایج منطقی انتخاب و عمل توجه دارند.

ü سعی دارند از لحاظ فکری خود را از یک موقعیت جدا کرده و بی طرفانه و به شکل عینی آن را آزموده و علت و معلول را تجزیه و تحلیل کنند.

ü تحت تأثیر میل به موفقیت انگیزه پیدا می کنند.

ü حل منطقی مسائل.

ü عیب و ایرادها را می بینند و انتقاد می کنند.

ü تلاش برای دستیابی به حقیقت غیر فردی و واقعی.

ü احساسات را در گرو منطقی بودن می پذیرند.

ü به احساسات دیگران توجه می کنند.

 

ü نیازها و ارزش ها را درک می کنند و احساساتشان را نشان می دهند.

ü تحت تأثیر میل به قدردانی شدن انگیزه پیدا می کنند.

ü به طور طبیعی علاقه به راضی کردن دیگران دارند.

ü ممکن است بیش از اندازه احساسی و عاطفی ارزیابی شوند.

ü به ادب بیش از حقیقت بها می دهند.

ü قلبشان بر مغزشان حاکم است.

 

داوری کننده(نظم گرایی)

ملاحظه کننده(انعطاف پذیری)

ü تابع قانون بوده و بر اساس آن برنامه خودشان را به طور دقیق مشخص می کنند.

ü بر انجام کارها در سر وقت تعیین شده پافشاری میکنند.

ü اهدافی را در محل کار برای خود در نظر می گیرند تا به موقع به آنها برسند.

ü ترجیح آنها اول کار بعد بازی است.

ü از اخلاق کاری بالایی برخوردارند.

ü سبک زندگی سازمان یافته را دوست دارند.

ü قوانین را خودشان تعیین می کنند.

ü زندگی خود را باتوجه به شرایطی که پیش می آید تنظیم میکنند.

ü در انجام کارهایی که از قبل پیش بینی نشده یا فعالیتهایی که به سرعت و واکنش فوری نیاز دارند موفق هستند.

ü ترجیح آنها اول لذت بعد کار است.

ü خود را با موقعیت جدید تطبیق می دهند.

ü با فشارهای آخرین لحظه احساس انرژی می کنند.

 

بر مبنای این چهار بعد ، شانزده تیپ شخصیتی(ESTP – ESFP – ISTP – ISFP – ESTJ – ESFJ – ISTJ – ISFJ – ENTJ – ENTP – INTJ – INTP – ENFP – ENFJ – INFP – INFJ) تعریف شده است.تمام تیپ های شخصیتی به یک اندازه ارزشمند هستند. هیچ تیپ شخصیتی بهتر یا بدتر نیست،تیپ شخصیتی افراد بیانگر میزان هوش افراد نیست و نمی توان از روی آن موفقیت اشخاص را پیش بینی کرد. اماروانشناسان با توجه به تیپ شخصیتی اشخاص، می‌فهمندکه چه عواملی به آنها انگیزه میدهد و در شرایط گوناگون چه رفتاری بروز می دهند. گفتنی است که در برخی از کشورها ازآزمونMBTI در مصاحبه استخدام استفاده می‌شود.

 


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ شهریور ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 274

پکیج کسب درآمد میلیونی ( تضمینی و تست شده)

بسم الله الرحمن الرحیم  *کسب درآمد از اینترنت روزانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده*  آپدیت جدید آبان ۱۴۰۲  ((آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و تست ...

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای

نام کتاب : از سیر تا پیاز بازاریابی شبکه ای نویسنده : زیگ زیگلار مترجم : زینب فرجی و مصطفی عابدینی فرد فرمت : pdf ... ...

فرمول موتور شور خودرو

فرمول موتور شور خودرو

اسپری موتورشور یکی از عواملی که باعث طولانی شدن، عمر مفید موتور اتومبیل شما خواهد شد تمیز و نحوه درست کار کردن موتور خودرو می باشد. هم چنین داشتن موتور سالم در کاهش آلایندگی های تولید شده نیز سهم بسزایی را خواهد داشت. با توجه به توضیحات ذکر شده سعی بر آن داشته باشید تا ... ...

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

کتاب صوتی 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه

عنوان کتاب: 125 راه اثبات شده برای رسیدن به اوج در فروش بیمه نویسنده: مارک سیلورمن مترجم: حسام امامی گوینده: علی بهرامی فرمت فایل ها: mp3 تعداد فایل ها: 27 حجم کل فایل ها: 105 مگابایت مدت زمان پخش: 4 ساعت و 15 دقیقه زبان: فارسی توضیحات: کتاب صوتی مهارت های ... ...

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا

نمایندگی خدمات مجازی: ارائه پنل خدمات مجازی، سوشال مدیا 200,000 تومان با تخفیف 50% فقط 100,000 تومان پنل «پنل نمایندگی ارائه خدمات مجازی، سوشال مدیا» بمب مجازی مدیریت: سوشال مدیا فرمت: pdf، آدرس پنل، ویدئویی mp4 تیم برنامه نویسی: سوشال مدیا سال انتشار: پنل ... ...

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

کتاب صوتی اثر مرکب نوشته دارن هاردی

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- کتاب‌های مرتبط                                          فیلم ذهن تغییر یافته                   نکته های ... ...

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز

دانلود کتاب صوتی راز موفقیت اثر آنتونی رابینز معرفی کتاب صوتی راز موفقیت در کتاب صوتی راز موفقیت نوشته آنتونی رابینز، به شما راه حل‌هایی پیشنهاد می‌شود تا بتوانید آنچه را که دوست دارید، بدست آورید، ضمن اینکه آنچه را که دارید حفظ کنید. این کتاب راهنمایی عملی برای ... ...

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما